stalen balk overstek berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

stalen balk overstek berekenen

Beste mensen,

Ik heb een vraag over de berekening van een overstek. Ik wil een staalprofiel (IPE/HE...) gebruiken om een overstek aan een gebouw te realiseren. Dit overstek is 1500 mm, en de hoh afstand van "console" naar "console" is 7800 mm.

Aan het eind van de console komt een puntlast (stalen rand om het gebouw) die per uiteinde 5kN is. De gelijkmatig verdeelde belasting is c.a. 3kN/m1 (op de balk). (zie afbeelding) Ik wil er achter komen wat voor stalen balk ik het best kan gebruiken, en of ik deze ook kan verjongen naar het uiteinde toe.

Wie helpt mij op weg? ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit op kan lossen, en wil hier graag achter komen.

Mvg,

Peter
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (17.06 KiB) 1747 keer bekeken

Berichten: 232

Re: stalen balk overstek berekenen

Hoever kom je wel?

Zijn de belastingen permanent of veranderlijk?

Kun je de zakking berekenen van een overstek?

Kun je het maximale moment bepalen?

Waaraan is de console bevestigd? Een stalen kolom?

Berichten: 4

Re: stalen balk overstek berekenen

Bedankt voor je snelle reactie!

Eigenlijk kom ik helemaal niet zo ver, ik ken de principes wel maar kan het niet omzetten naar formules.

De belasting die ik hier heb aangegeven is permanent, en is nog niet exact. Zodra ik de cijfers exact heb wil ik het gelijk kunnen berekenen vandaar dat ik het nu al vraag.

Het moment heb ik uitgerekend, en denk dat dit het moet zijn:

Moment p (5000 N)= - pl

M= -7500 Nm

Moment Q (3000 N/m) = -1/2 ql2

M= -3375 Nm

Naar mijn idee moet het moment op het steunpunt dan -10875 Nm zijn?

De console wordt aan een stalen kolom bevestigd, volgens de opdracht HE180B/ HE200B.

Berichten: 232

Re: stalen balk overstek berekenen

Het moment heb je goed bepaald.

Ik begrijp dus dat dit om een praktijksituatie gaat?

Berichten: 4

Re: stalen balk overstek berekenen

Oke dat is goed om te horen. Het gaat hier om een gesimuleerde praktijkopdracht. Ik studeer op dit moment af op de opleiding bouwkunde, onderdeel bouwtechniek. Hierin focus ik mij op de gevel en stuitte ik op het, voor mij erg moeilijke, onderdeel constructie. Er is geen bedrijf oid die hier baat bij heeft als je dat bedoelt, puur alleen voor mijn onderzoek en mijn eigen kennis.

Berichten: 232

Re: stalen balk overstek berekenen

Waar je rekening mee dient te houden is:

- De geldende normen; welke belastingen die je dient op te leggen (veranderlijk), veiligheidsfactoren.

- Sterkteberekening van de console (en de kolom)

- Stijfheidsberekeningen

Berichten: 4

Re: stalen balk overstek berekenen

oke, ik ga het vanavond eens proberen/ googlen

Berichten: 232

Re: stalen balk overstek berekenen

ppeett schreef: do 15 nov 2012, 21:31
Oke dat is goed om te horen. Het gaat hier om een gesimuleerde praktijkopdracht. Ik studeer op dit moment af op de opleiding bouwkunde, onderdeel bouwtechniek. Hierin focus ik mij op de gevel en stuitte ik op het, voor mij erg moeilijke, onderdeel constructie. Er is geen bedrijf oid die hier baat bij heeft als je dat bedoelt, puur alleen voor mijn onderzoek en mijn eigen kennis.
De vraag was alleen bedoelt om in te kunnen schatten hoe uitgebreid de vraagstelling werkelijk is. Je rekent in de praktijk niet zomaar een overstek uit zonder ook maar te beschouwen wat de invloed is op de hoofddraagconstructie.

Om je even specifieker op weg te helpen:

Voor wat betreft mechanica/constructieleer:

- Zoek uit wat het verschil is tussen uiterste grenstoestand en bruikbaarheidsgrenstoestand

- Zoek uit wat de relatie is tussen spanning (sigma), weerstandsmoment (W), en Moment (M) en eventueel wat deze begrippen inhouden.

- Zoek uit hoe je op basis van vergeet-me-nietjes (niet de bloemetjes ;) ) doorbuigingen kan bepalen en welke rol de Elasticiteitsmodulus (E) en het traagheidsmoment (I) hierin spelen

Eventueel voor wat betreft normgeving (voor jouw opdracht niet heel noodzakelijk denk ik aangezien je voor bouwtechniek gaat en niet voor constructief ontwerpen):

- Zoek uit op basis van Eurocode 0 (bijlage B) in welke categorie jouw gebouw valt (gevolgklasse/betrouwbaarheidsklasse) en welke partiële factoren (bijlage A) daarbij horen die je dient toe te passen op je berekening.

- Zoek uit op basis van Eurocode 1 welke belastingen je op het overstek dient te zetten ten gevolge van personen, sneeuw en wind.

- Zoek uit op basis van Eurocode 0 (bijlage A) wat de bruikbaarheidscriteria zijn voor overstekken

Reageer