Springen naar inhoud

organisch oplosmiddel precipitatie

• Log in om te kunnen reageren

Manon Oudenampsen

Manon Oudenampsen

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2012 - 15:17

Hallo,

Ik ben momenteel aan het studeren voor het vak biochemie en ik lees wat over organische oplosmiddel precipitatie. het gaat over de dielectrische constant van water die verlaagd wordt door het toevoegen van organische oplosmiddelen. en ik snap dit niet, er wordt gezegd dat de dielectrische constante de mogelijkheid is om de 'attractive forces' tussen geladen deeltjes te verdringen. ik heb vanalles proberen op te zoeken over deze constante en ben bij permittiviteit gekomen, maar ik snap absoluut niet hoe dat nou werkt en hoe ik dat moet zien bij bijvoorbeeld water en de toevoeging van een organische oplosmiddel... hopelijk kan iemand mij hier duidelijkheid in geven.

Groeten Manon

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2012 - 15:45

De diëlektrische constante drukt uit hoe het medium waarin geladen deeltjes zich bevinden deze deeltjes van elkaar "afschermt".

Voor de kracht tussen twee geladen deeltjes met lading q1 en q2 op een afstand r geldt de wet van Coulomb (tegengestelde ladingen trekken elkaar aan, gelijke stoten af)
LaTeX

die LaTeX is de diëlektriciteitsconstante van een medium: hoe groter deze is hoe kleiner de krachten die de geladen deeltjes op elkaar uitoefenen.

Hoe groot deze waarde is hangt af van de structuur van het medium: in vacuüm gaat deze zeer klein zijn, maar water bezit (onder meer) een sterk dipoolmoment dat met de geladen deeltjes kan interageren en op die manier de lading die de geladen deeltjes van elkaar "zien" kan verminderen. Een organisch oplosmiddel zit typisch tussen deze twee extremen in.

Veranderd door Typhoner, 16 november 2012 - 15:47

This is weird as hell. I approve.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures