Veranderen volgorde van integratie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 682

Veranderen volgorde van integratie

Goedendag,

Ik ben bekend met Fubini's theorem.

Maar wat nu als de integratielimieten zijn:
\(a = c = -\infty\)
en
\(b = d = +\infty\)
Mag deze theorie nu ook worden toegepast? Zo niet, wanneer kan de volgorde van integratie veranderd worden wanneer beide integratielimieten van min oneindig tot plus oneindig lopen?

Alvast bedankt.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Veranderen volgorde van integratie

Dat is maar een beperkte versie van Fubini die daar staat. In dit geval is Wikipedia completer. Ben je bekend met (wat) maattheorie?

Opmerking moderator

Verplaatst naar Analyse.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Veranderen volgorde van integratie

Bedankt voor je antwoord. Helaas ben ik niet bekend met maattheorie.

In mijn geval moet zo te zien gelden dat f(x,y) 'measurable is on
\(R^{2}\)
', vanwege de integratielimieten van min oneindig tot plus oneindig. Echter is dit volgens mij niet gemakkelijk te bepalen zonder gedegen kennis van maattheorie.

Waarom is het trouwens niet het geval dat je altijd de volgorde van integreren kan veranderen wanneer de limieten van min oneindig tot plus oneindig lopen? Integralen zijn toch simpelweg gedefinieerd als Riemann sommen? Of je eerst de binnenste sommage uitvoert (binnenste integraal) en dan de buitenste sommage (buitenste integraal), of omgekeerd, lijkt mij niet uit te maken.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Veranderen volgorde van integratie

Arie Bombarie schreef: ma 03 dec 2012, 12:33
Integralen zijn toch simpelweg gedefinieerd als Riemann sommen?
Riemannintegralen zijn inderdaad als zodanig gedefinieerd, maar niet iedere functie is Riemannintegreerbaar, vandaar de introductie van de Lebesgue-integraal aan het begin van de 20e eeuw. Iedere Riemannintegreerbare functie is overigens ook Lebesgue-integreerbaar, maar niet omgekeerd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Veranderen volgorde van integratie

In verband met die integralen, kan deze pagina ook wel de moeite zijn om eens door te nemen. Overigens durft je intuïtie in dat soort zaken wel eens te bedriegen, eens je met meer complexe voorbeelden afkomt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer