Springen naar inhoud

Drukval berekenen over blackbox leidingnetwerk

• Log in om te kunnen reageren

xendelaar

xendelaar

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2012 - 16:15

Hallo,

ik moet de opvoerhoogte van een nieuwe pomp berekenen voor een complex leidingnetwerk (met een onbekende lengte en bochten, vernauwingen, splitsingen etc) waarvan ik geen tekeningen heb. Ik weet wel het hoogteverschil dat de pomp moet overbruggen.
In het verleden zijn drukvalmetingen gedaan bij een bepaald debiet. Dit debiet is echter gewijzigd en daarbij is natuurlijk ook de drukval veranderd.
Is er een manier om de drukval met de bovengenoemde gegevens uit te rekenen?

Gegegeven:
oud debiet met corresponderende drukval
hoogteverschil
nieuw, gewenst debiet

Ik dacht zelf om misschien de drukval te schatten door metingen uit het verleden te gebruiken en de nieuwe drukval te berekening mbv Darcy's frictiefactor:

head loss =f * L/d* v^2/(2*g)
f= frictie factor
L= lengte van de buis
d= diameter van de buis
v= stroomsnelheid
g= zwaartekracht

f=F(Re,epsilon)
f is een functie van Reynolds en de absolute randruwheid (epsilon)
f kan worden berekend dmv Serghide's vergelijking.

L en d, zijn constant. v is bekend voor zowel het oude als de nieuwe situatie. Alleen f en epsilon zijn onbekend.
Met de bovenstaande gegevens kan ik f en epsilon uitrekenen.
Als ik aanneem dat epsilon niet afhankelijk is van de stroomsnelheid en weet dat Reynolds geen significante invloed heeft op f, dan kan ik ervan uitgaan dat f hetzelfde is voor de nieuwe situatie.
Als ik uit de bovenstaande vergelijking f isoleer, dan kan ik de twee situaties aan elkaar gelijkstellen, waarbij L en d weggestreept kunnen worden.
Dan kan ik tenslotte de drukval voor de nieuwesituatie afschatten.

Denken jullie dat dit klopt of zit ik er volkomen naast?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 november 2012 - 18:14

Alleen f en epsilon zijn onbekend.
Met de bovenstaande gegevens kan ik f en epsilon uitrekenen.

Ik zie niet hoe je zowel f als epsilon zou kunnen bepalen.

... dat Reynolds geen significante invloed heeft op f, dan kan ik ervan uitgaan dat f hetzelfde is voor de nieuwe situatie.

Als je stelt dat f niet verandert met Re dan kun je er simpel van uit gaan dat de head loss door frictie evenredig is met het kwadraat van de snelheid, dus met het kwadraat van het debiet, dus:

h2/h1 = (Q2/Q1)2

waarin h1, Q1 en Q2 bekend zijn.

Iets nauwkeuriger is gewoonlijk om aan te nemen dat f evenredig is met Re-0,2 dus dan geldt:

h2/h1 = (Q2/Q1)1,8
Hydrogen economy is a Hype.

xendelaar

xendelaar

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2012 - 07:58

Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie! Ik ga toch experimenten opnieuw uitvoeren en ik zal zeker deze gegevens gebruiken om te kijken of mijn aannamens kloppen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures