Mogelijk ooit warm water op Mars

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Mogelijk ooit warm water op Mars

Wetenschappers hebben uit meteorieten af kunnen leiden dat er ooit mogelijk warm water op Mars stroomde. De temperatuur van het water lag ergens tussen de 50 en 150 graden Celsius: temperaturen waarin microben op aarde prima kunnen gedijen. Maar of dat ook op Mars het geval was?


De onderzoekers bestudeerden meteorieten die op aarde zijn geland en afkomstig zijn van Mars. Ze waren vooral geïnteresseerd in meteorieten met smalle ‘aderen’ die gevuld zijn met mineralen die tot stand zijn gekomen door water dat nabij het oppervlak van Mars stroomde.


De onderzoekers bestudeerden de mineralen in de meteorieten, meldt het blad 'Earth and Planetary Science Letters'. Zo ontdekten ze dat langs de wanden van de aderen ijzercarbonaat voorkwam. Dit kan alleen zijn ontstaan als er CO2-rijk water met een temperatuur van zo’n 150 graden Celsius voorkwam. Maar de onderzoekers troffen ook kleimineralen aan. Die zijn ontstaan toen het water afkoelde tot zo’n 50 graden Celsius. “De mineralogische details die we zien, vertellen ons dat koolstofdioxide een flinke druk uitoefende in de aderen om de carbonaten te vormen,” vertelt onderzoeker John Bridges. “De omstandigheden veranderden toen door minder koolstofdioxide in de vloeistof en zo ontstonden de kleimineralen.”


Lees hier verder.


Bron: Scientias

Wetenschappelijk artikel: The nakhlote hydrothermal brine on Mars


Een ader van een meteoriet afkomstig van Mars. In de ader troffen de onderzoekers klei en carbonaten aan.

Afbeelding

(Bron) - Foto: University of Leicester.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 12.262

Re: Mogelijk ooit warm water op Mars

Altijd interessant, leefbare omstandigheden op Mars.


Overigens denk ik dat het pas echt nieuws is als er daadwerkelijk leven gevonden wordt. Dat er waarschijnlijk wel overleefbare condities zijn geweest op een bepaald moment in de tijd zegt an sich niet zoveel: zelfs als je daarin niets levends vindt sluit dat niet uit dat er elders op mars ooit wel iets geleefd heeft.


Ergens hoop ik de ontdekking van leven op mars (in het verleden) nog mee te maken, en dan vooral beantwoord te zien of dat level gerelateerd is aan dat op aarde, of onhafhankelijk ontstaan. Mocht dat laatste het geval blijken denk ik dat wel ons idee over hoeveel leven er in het heelal is grondig naar boven moeten bijstellen ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Mogelijk ooit warm water op Mars

Vreemd dat het wetenschappelijke artikel een betaalartikel is, want HIER is het gratis te lezen.


Van de titel "Ooit was er mogelijk warm water op Mars" die Scientas ervan bakt word ik niet warm of koud, want het is volstrekt onmogelijk dat er nooit warm water op Mars is geweest.


Dat er een beduidende hoeveelheid water op Mars is, is al een flinke tijd geleden vastgesteld. En dat er vulkanisme geweest is weet iedereen die ooit een foto van Olympus Mons heeft aanschouwd. Daarnaast zijn er miriaden inslagen geweest van klein tot zeer groot ruimtepuin. Onmogelijk dat dat niet geleid heeft tot warm of heet water gedurende langere periodes.


"Bewijs dat microben op Mars voorkwamen, is het nog niet." Schrijft Scientas suggestief. Nee natuurlijk niet, en daar gaat het wetenschappelijke artikel ook helemaal niet over. Het artikel geeft dieper inzicht in de chemische en mineralogische processen die geleid hebben tot de insluitingen, en meer niet.


De overbodige en suggestieve 'conclusies' zijn voor rekening van een naar mijn mening weer te hijgerig Scientas.

Benm schreef: zo 18 nov 2012, 02:31
Ergens hoop ik de ontdekking van leven op mars (in het verleden) nog mee te maken

Ik houd mijn vingers ook gekruisd, zou geweldig nieuws zijn met vérstrekkende implicaties.

Berichten: 12.262

Re: Mogelijk ooit warm water op Mars

Er lijkt inderdaad niet zoveel relatie te zijn tussen de publicatie en leven op mars - wellicht een draai die scientias eraan gegeven heeft om het interessant te maken?


Overigens vind ik het aantonen van de aanwezigheid van water best interessant, maar de vraag is dan natuurlijk hoe lang het er (vloeibaar) aanwezig is geweest.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Mogelijk ooit warm water op Mars

maar de vraag is dan natuurlijk hoe lang het er (vloeibaar) aanwezig is geweest

Inderdaad. Was dit miljoenen, tientallen miljoenen of mogelijk zelfs een miljard jaar lang het geval?

Dat er 'langere' tijd vloeibaar water is geweest is wel bewezen, zie o.m. DIT artikeltje. Dat er langere tijd een dikkere atmosfeer is geweest wordt ook steeds waarschijnlijker, zie DIT stukje.


Maar hoe lang is 'langere'? En wanneer was dat? Voor en tijdens het Late Heavy Bombardment KLIK, of ook daarna nog? En is er nu in de Marsbodem nog door de interne hitte van Mars warmgehouden vloeibaar water?


Kijk ik als leunstoelgeologieleek naar Mars, en met name naar de afwezigheid van kraters in het laaggelegen noorden, dan is voor mij de indruk dat daar een enorme oceaan geweest is en wel gedurende waarschijnlijk honderden miljoenen jaren zeer voor de hand liggend. Gezien het zeer geringe aantal verse inslagkraters daar, moet je haast concluderen dat dit dan na het LHB is geweest. Ook de enorme kanalen en delta's richting noorden wijzen op zeer forse en langdurige waterstromen (en regen, want er moet dan transport zijn).


Anderzijds wijst de grote hoeveelheid olivijn op Mars op een zeer lange droge tijd, want olivijn valt uiteen in water. Er zijn dus met zekerheid ook gebieden waar het extreem lang droog geweest is. Daar tegenover staan weer de aanwezigheid van klei en andere verbindingen die in de regel alleen in aanwezigheid van vloeibaar water ontstaan.


Vraag is ook wat voor water het was: Extreem zout, want er is veel zout op Mars, of zuur door sulfaten of giftig door perchloraten; alle drie niet echt bevordelijk voor het onstaan van primitief leven. Anderzijds kan primitief leven zich mogelijk aangepast hebben aan deze onaardse omstandigheden, getuige de extremofielen die we hier op Aarde op de meest onwaarschijnlijke locaties aantreffen.


Dat eventueel leven nooit verder gekomen zal zijn dan uitermate primitief lijkt voor de hand liggend. Ik verwacht echt geen foto van een fossiel schelpdiertje (wat een foto zou dat overigens zijn!).


Een voordeel biedt de geologie van Mars ons: De platentektoniek is - als ze ooit al heeft bestaan - reeds lang geleden gestaakt, en dus zijn zeer oude sporen in tegenstelling tot hier op Aarde nog wel te vinden. Als ze er zijn.


Een opmerkelijk goed en zeer uitgebreid Wikipedia artikel gaat over water op Mars: KLIK

Ook de geologische beschrijving van de 30 quadrangles waarnaar in het artikel wordt verwezen is zeer de moeite waard.

wellicht een draai die Scientias eraan gegeven heeft om het interessant te maken?
Natuurlijk. Maar dat kunnen ze wat mij betreft beter laten. Ik heb een broertje dood aan dit soort soundbitejournalistiek, het zorgt ervoor dat ik de rest van hun artikelen bij voorbaat ook minder serieus neem.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Mogelijk ooit warm water op Mars

Michel Uphoff schreef: zo 18 nov 2012, 13:36
Vreemd dat het wetenschappelijke artikel een betaalartikel is, want HIER is het gratis te lezen.


Off topic: jij linkt naar een congresverslag - dat kan later altijd in een artikel zijn omgezet, of vice versa. Sowieso mogen auteurs hun eigen artikels vaak wel zelf verspreiden.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12.262

Re: Mogelijk ooit warm water op Mars

Tja, hoe lang is lang genoeg inderdaad. Als we naar de aarde kijken denk ik dat je moet denken aan honderden miljoenen tot 1 miljard jaar van 'leefbare' omstandigheden voordat het proces redelijke eencellige organismen produceert.


Eerlijkgezegd denk ik dat omstandigheden die wij als 'beperkend' zien dat niet hoeven zijn - perchloraten kunnen voor ons gif zijn, maar voor een organsime dat in hun aanwezigheid evolueerde juist een energiebron. Zuurstof is ook geen bepaald prettig gas om aanwezig te hebben in een concentratie van 20% - al varen wij er wel bij.


Het zou m.i. vooral spectaculair zijn als blijkt dat binnen ons zonnestelsel meer dan 1 keer leven is ontstaan, of die 2e keer nou op mars, europa, of waar dan ook is maakt niet zoveel verschil - het zou simpelweg aantonen dat het ontstaan van leven een heel waarschijnlijk proces is, en daarmee ook aanleiding geven dat het heelal er vol mee moet zitten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Mogelijk ooit warm water op Mars

Op dit moment gaan overigens vage geruchten - meer is het echt niet - dat het Curiosity lab SAM mogelijk complexe organische moleculen op Mars heeft aangetroffen. Zie: HIER , HIER en HIER .

Berichten: 12.262

Re: Mogelijk ooit warm water op Mars

Ik zag het inderdaad, ben benieuwd of we over een maand oid een groot persbericht van nasa krijgen, of dat het toch niets bijzonders blijkt te zijn.


Eerder had je al die snipper plastic die van het apparaat zelf was gevallen, maar toch interessant genoeg bleek om een paar dagen te bestuderen.


Overigens is het op termijn natuurlijk wel een probleem met die missies: hoe meer we er sturen, hoe meer aardse rommel we op mars achterlaten. Het zou nogal lullig zijn als we complexe organische substanties vinden die uiteindelijk gelekte smeerolie van een vorige missie blijken te zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Mogelijk ooit warm water op Mars

Het gerucht is inderdaad de kop ingedrukt blijkt uit dit bericht van Nasa, quote:

'Rumors and speculation that there are major new findings from the mission at this early stage are incorrect'.

Morgenavond is er weer een persconferentie, wereldschokkend nieuws wordt allerminst verwacht.


Ondertussen wordt de verbijsterende taaiheid van het leven weer eens onderstreept met een recente vondst van extremofielen:


20 meter onder het ijs van Antarctica bevindt zich een bremzout meer (> 20% zoutgehalte). Er is geen licht en geen zuurstof en het door opgelost ijzeroxide oranje gekleurde water van Lake Vida bevat het hoogste gehalte aan stikstofoxide (N2O, lachgas) van enig water op Aarde. De temperatuur van het onplezierige goedje dat meer dan 3000 jaar afgesloten van de buitenwereld is geweest ligt onder min 13 graden celsius.


Het water wemelt echter van de bacteriën:

lake Vida bacteria.png
lake Vida bacteria.png (200.77 KiB) 1479 keer bekeken
microbial life lake vida.jpg
microbial life lake vida.jpg (127.05 KiB) 1479 keer bekeken
Bacteriën in Lake Vida, Antarctica. Bron: Nasa


Het meer is waarschijnlijk de beste analogie hier op aarde voor omstandigheden die ook op Mars, Jupiters' maan Europa, en de Saturnusmaan Enceladus zouden kunnen voorkomen.


Omdat een externe energiebron lijkt te ontbreken (geen zonlicht, geen vulkanisme, black smokers), wordt de energieleverantie toegeschreven aan chemische reacties tussen het zoute water en de ijzerrijke rotsbodem die stikstofoxide en moleculair waterstof kunnen opleveren. Het laatste zou een van de energiebronnen voor de microben kunnen zijn. Er zijn negen groepen van bacteriën aangetroffen.


Verder lezen: klik

Het wetenschappelijk artikel "Microbial life in lake Vida" is als bijlage opgenomen.


Youtube filmpje van de boring in Lake Vida:


Bijlagen
Microbial life in Lake Vida.PDF
(313.21 KiB) 5292 keer gedownload

Berichten: 12.262

Re: Mogelijk ooit warm water op Mars

Dat geeft zeker interessant inzicht in onder welke omstandigheden leven kan -overleven-, maar de vraag is natuurlijk of het wel zou ontstaan. Extremofielen op aarde overleven onder condidties waarvan we ons nauwelijks voorstellen dat ze te overleven zijn, maar zijn wel allemaal geevolueerd uit leven dat is ontstaan onder 'aangenamere' omstandigheden. Uiteraard is het daarmee niet gezegd dat het onmogelijk is direct leven te vormen onder 'nare' omstandigheden.


Het enige dat we vrijwel zeker kunnen stellen is dat alle leven op aarde dat er nu nog is afkomstig is uit dezelfde oervorm. Ook dat sluit niet uit dat zich meer dan 1 keer leven heeft gevormd op aarde, maar geeft slechts aan dat het maar 1 keer succesvol is geweest (in de zin van voortleven gedurende het merendeel van de levensduur van de planeet).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Mogelijk ooit warm water op Mars

maar de vraag is natuurlijk of het wel zou ontstaan

Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat leven in zulke barre omstandigheden ontstaat; ik heb de indruk dat dat toch een vrij delicaat proces is dat veel gunstiger omstandigheden nodig heeft.


Maar het geeft wel aan dat áls er bijvoorbeeld op Mars ooit primitief leven geweest is, de overlevingskansen nadat het klimaat drastisch veranderde wat hoger mogen worden ingeschat. Zo'n pap van zeer zout waterijs onder het permafrost van Mars is zeer wel mogelijk.

Berichten: 11

Re: Mogelijk ooit warm water op Mars

het zijn inderdaad barre omstandigheden, maar hier op aarde leven er ook dieren op de meest bizarre plekken, er zijn bijvoorbeeld garnalen die rond de zogenaamde 'black smokers' leven waar de temperatuur heel hoog kan oplopen. ik weet bijna zeker (hopelijk moet ik ooit op deze opmerking terugkomen) dat er NU, op dit moment geen levende organismen op mars zijn, maar het is niet uitgesloten of ze er ooit zijn geweest.

door inslagen, vulkaanuitbarstingen en andere rampen waarbij gesteente smelt, kan het gebeurd zijn dat MOGELIJKE fossielen compleet vernietigd zijn, en de sporen dus helemaal uitgewist zijn. :-k


(zit een beetje te filosoferen over de mogelijkheid)
“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Reageer