Centrifugale compressor

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Centrifugale compressor

Hallo iedereen,

Ik doe mijn profiel werkstuk voor natuurkunde over de straalmotor. Nu ben ik bezig met de compressors. Alleen snap ik niet helemaal de werking van een centrifugale compressor. Je hebt verschillende soorten impellers, de enkele en de dubbele. Ik snap wel hoe zo'n enkele werkt maar niet hoe zo'n dubbele precies werkt.
centrifugaal.png
centrifugaal.png (102.12 KiB) 314 keer bekeken
(de onderste)

Want waarom zitten er op de achterkant van zo'n dubbele ook bladen?

Kan iemand mij de werking hiervan een beetje uitleggen?

Alvast bedankt.

Joost

Berichten: 2

Re: Centrifugale compressor

ik heb een plaatje gevonden waar je kan zien dat de lucht van twee kanten de ontbrandingskamer in komt, maar waar gaat bij dit plaatje de lucht de motor in?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Centrifugale compressor

Zo'n dubbele zijn in feite twee enkelen die met de ruggen tegen elkaar zitten.

Het zijn dus twee enkelen in parallel met elk hun eigen inlaat links en rechts en de uitlaten zitten vlak naast elkaar aan de buitenrand van de inpeller.

Dat plaatje in bericht #2 is onduidelijk, want het lijkt alsof er pijlen getekend zijn in een bepaalde richting, maar in werkelijkheid stroomt de lucht precies in de andere richting. De lucht komt via door de stippellijnen en gaat de beide impellers in bij de as (brede kant impeller) en verlaat de impellers aan de buitenrand (smalle kant impeller) en gaat gecombineerd rechtsom de verbrandingskamers in, en de hete uitlaatgassen komen daar rechts uit en gaan door een turbine (die de compressor aandrijft) en uiteindelijk helemaal rechts naar buiten.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer