[natuurkunde] kracht berekenen om 0.8m van grond te raken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

kracht berekenen om 0.8m van grond te raken

ik ben wat oefeningen voor fysica aan het maken maar er is toch 1 waar ik me hoofd voor breek...

je moet de kracht berekenen van iemand die 0.8m van de grond geraakt in de veronderstelling dat hij 0.2m hurkt (voor de opwaartse kracht die werkt om van de grond te geraken)

dit is wss met je y=y0+vt+1/2*g*t²

iemand die me kan helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: kracht berekenen om 0.8m van grond te raken

Doe dit met energiebehoud.

Arbeid F·s tijdens die 20 cm afzet is gelijk aan uiteindelijke hoogte-energie m·g·h.

Met snelheid en versnelling kan het ook, maar dat wordt een stukje ingewikkelder rekenwerk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: kracht berekenen om 0.8m van grond te raken

Jan van de Velde schreef: za 17 nov 2012, 17:51
Doe dit met energiebehoud.

Arbeid F·s tijdens die 20 cm afzet is gelijk aan uiteindelijke hoogte-energie m·g·h.

Met snelheid en versnelling kan het ook, maar dat wordt een stukje ingewikkelder rekenwerk.
ah ok, idd zo had ik het nog niet gezien, omdat dit een opdracht was ivm met versnelling enzo, bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: kracht berekenen om 0.8m van grond te raken

kilian132 schreef: zo 18 nov 2012, 20:27
ah ok, idd zo had ik het nog niet gezien, omdat dit een opdracht was ivm met versnelling enzo, bedankt!
Ook absoluut te doen, maar, zoals gezegd, dat kost aardig wat meer rekenwerk.
  • bereken welke beginsnelheid iets moet hebben om 60 cm hoger te komen (van 20 naar 80 cm)
  • bereken welke versnelling nodig is om in 20 cm die snelheid te halen
  • tel daar de zwaartekrachtversnelling bij op
  • bereken nu de kracht met F=m·a
En met een héleboel inzicht in dit soort materie is het één werkelijk dóódsimpel sommetje met drie getalletjes, maar dat zie je dan misschien achteraf wel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer