Springen naar inhoud

Lack of fit en Qc

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Lenus_*

• Gast

Geplaatst op 17 november 2012 - 21:41

Zou iemand me de betekenis van de LOF-test en Qc kunnen uitleggen. Het is moeilijk om er iets over te vinden op 't internet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 november 2012 - 09:53

Als je uitleg wilt over de test, begrijp je dan wel (ongeveer) wat men bedoelt met lack of fit (al spreekt het eigenlijk voor zich ;))? En met Qc bedoel je quality control?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

*_gast_Lenus_*

• Gast

Geplaatst op 19 november 2012 - 21:50

de uitleg mag vrij algemeen zijn. :) Veel weet ik er niet over. Het is om een beeld te kunnen vormen.

LOF bepaald of een waarde een te grootte afwijking heeft tov een groep van metingen.
Qc moet berekend worden wanneer de LOF significant is. Maar ik weet niet hoe ze dit doen of wat ermee bedoeld wordt.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2012 - 16:01

Volgens mij is er niet 1 enkele LOF-test, maar zijn er meerdere mogelijk... Dus, heb je een specifieke voor ogen, of niet echt? Zie ook hier.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

*_gast_Lenus_*

• Gast

Geplaatst op 24 november 2012 - 09:30

Welke lof-test is niet echt belangrijk. (Klopt mijn 'definitie' van een LOF-test?) Het is vooral die Qc (quality control zou best kunnen) wat ik niet begrijp, ik weet niet waar het op slaat.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2012 - 11:06

Klopt mijn 'definitie' van een LOF-test?)

Het zou kunnen dat je het juist voor hebt, maar ik je fout interpreteer. LOF gaat na of een model "goed past" bij een set van data (observaties). Het gaat dus na hoe fel de geobserveerde waarden en de theoretische waarden uit je model van elkaar afwijken. Een klassiek voorbeeld is testen of je residuën normaal verdeeld zijn of niet.

Het is vooral die Qc (quality control zou best kunnen) wat ik niet begrijp, ik weet niet waar het op slaat.

Wat begrijp je er niet aan? De definitie, of...? Je kunt, bijv, ook eens hier kijken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures