Springen naar inhoud

longinhoud in relatie tot temperatuur

• Log in om te kunnen reageren

shikoi

shikoi

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2012 - 17:28

Gegeven is een longvolume (3,40 L) wordt gemeten onder kamerlucht condities : 22oC, relatieve vochtigheid van 50 % en een barometerdruk van 101,3 kPa.
Hoe groot is het volume onder BTPS condities ( 37 0C, verzadigd met waterdamp)?
De dampspanning bij 22 0C bedraagt 2,64 kPa en bij 37 0C 6,28 kPa.

Nu heb ik eerst voor beide temperaturen de druk berekend.

De waterdampspanning in de kamerlucht is bij 22 oC 0,5 x 2,64 = 1,32 kPa
De waterdampspanning in de kamerlucht is bij 37 oC 1,0 x 6,28 = 6,28 kPa

Dan heb ik de constante berekend en daarmee de longinhoud bij 37 0C, maar het neemt af bij hogere temperatuur.Zou het niet toe moeten nemen of heb ik het verkeerd berekend ?

Dan bereken je de constante : P x V = C , 1.32 x 3,4 = 4,488
Het volume bij 37 oC is dan V = P/C , 6,28/ 4,488 = 1,4 liter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 november 2012 - 18:19

Dit is allemaal afhankelijk van specifiek medische definities, of anders toch definities die je gekregen zou moeten hebben.
Hoe is voor jou bijvoorbeeld "longvolume" gedefinieerd? Mag een volume waterdamp daar niet bij gerekend worden? (natuurkundig is het een gas en dus gewoon deel van het volume)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

shikoi

shikoi

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2012 - 18:40

Dit is allemaal afhankelijk van specifiek medische definities, of anders toch definities die je gekregen zou moeten hebben.
Hoe is voor jou bijvoorbeeld "longvolume" gedefinieerd? Mag een volume waterdamp daar niet bij gerekend worden? (natuurkundig is het een gas en dus gewoon deel van het volume)

Er is alleen deze opgave gegeven met betrekking tot het onderwerp gassen en dampen en de wet van Boyle en Gay Lussac etc. Er zijn verder geen medische gegevens.
Heb ik het volume goed berekend ? Of moet dit anders ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 november 2012 - 19:39

Misschien wel, dat weet ik niet. Als het longvolume is gedefinieerd als een naar normale druk en temperatuur omgerekende gasinhoud dan telt dat waterdampvolume gewoon mee, en zie ik niet waarom dat zo apart nadrukkelijk is gegeven.
Maar mogelijk is longvolume gedefinieerd als de hoeveelheid buitenlucht die na maximale uitademing maximaal kan worden ingeademd. In dat geval zit de uit bronchiënslijm en longblaasjes naar de ingeademde lucht verdampende waterdamp deels in de weg.
Of mogelijk is er nóg een andere definitie.
Per definitie zal de uitkomst anders zijn.

En nou ik je gegevens nog eens doorlees snap ik eigenlijk al helemaal niet meer wát er nou eigenlijk precies gegeven of gevraagd is, alles bij gebrek aan duidelijkheid over wat nou precies wat is.
Als dat niet helderder gesteld en van definities voorzien kan worden kan ik je niet helpen, sorry.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

shikoi

shikoi

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2012 - 22:52

En nou ik je gegevens nog eens doorlees snap ik eigenlijk al helemaal niet meer wát er nou eigenlijk precies gegeven of gevraagd is, alles bij gebrek aan duidelijkheid over wat nou precies wat is.
Als dat niet helderder gesteld en van definities voorzien kan worden kan ik je niet helpen, sorry.

Dit onderstaande is gegeven" en het dikgedrukte is de vraag :
Gegeven is een longvolume (3,40 L) wordt gemeten onder kamerlucht condities : 22oC, relatieve vochtigheid van 50 % en een barometerdruk van 101,3 kPa.
Hoe groot is het volume onder BTPS condities ( 37 0C, verzadigd met waterdamp)?
De dampspanning bij 22 0C bedraagt 2,64 kPa en bij 37 0C 6,28 kPa.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2012 - 00:45

Daarmee zie ik nog steeds niets gedefinieerd.

Ik ben eens gaan googlen met BTPS en vond dit:
http://en.wikipedia....(thermodynamics)#General_conversion

Hieruit kunnen we wel afleiden hoe deze oefening bedoeld moet zijn.

shikoi

shikoi

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2012 - 11:49

Daarmee zie ik nog steeds niets gedefinieerd.

Ik ben eens gaan googlen met BTPS en vond dit:
http://en.wikipedia....(thermodynamics)#General_conversion

Hieruit kunnen we wel afleiden hoe deze oefening bedoeld moet zijn.

BTPS staat voor het onderstaande en is om een standaard aan te geven ( druk op zeeniveau is 101,3 kPa).
BTPS longvolumes en volumestromen worden in de longfysiologie gestandaardiseerd op barometerdruk op zeeniveau en op lichaamstemperatuur, verzadigd met waterdamp: body temperature and pressure, saturated.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures