Het homobrein

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 10

Het homobrein

Als de homoseksueel een iets ander brein zou hebben dan de heteroseksueel; een amygdala met sterkere activiteiten en een corpuscallosum met meer verbindingen en een nucleus supra chiasmaticus die significant groter is dan bij de heteroseksueel:

Wat zou dan het gevolg zijn van dit anders bedrade brein?

Ik ben op de hoogte dat brein massa weinig met intelligentie te maken heeft.

Zouden homoseksuelen bijvoorbeeld langer op kunnen blijven dan heteroseksuelen?

Of zouden homoseksuelen bijvoorbeeld meer slaap nodig hebben?

Of misschien kunnen ze makkelijker of moeilijker schakelen tussen abstract en concreet?

Als de anatomie ook maar een klein beet je anders is dan zou het gevolg daarvan och ook al is het maar een klein beetje anders zijn?

Hoe denken jullie over deze filosofische gedachten, ik zou hier graag meer speculatie over willen lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 109

Re: Het homobrein

Hier nog wat speculaties om over te lezen:

Ik denk dat er in ieder geval gezegd kan worden dat het homoseksuele brein veel gevoeliger is voor manipulatie door invloeden van buitenaf. Immers is geslachtsgemeenschap door de natuur in eerste instantie bedoelt tbv voortplanting en niet zo zeer tbv lol. homoseksualiteit lijkt mij daarmee ook niet iets natuurlijks



Ten tweede denk ik dat homo's een stuk weerbaarder zijn / een stuk eigenwijzer zijn / meer van zichzelf uitgaan, aangezien ze regelmatig op bepaalde vormen van weerstand zullen stuiten.

Ten derde denk ik dat een homo niet de behoefte heeft om bij de grootste groep te horen, misschien houden ze zelfs wel van een beetje recalsitrantie. Een homo voelt zich immers ook 'anders dan de mensen om zich heen' zoals je zovaak leest.
De tijd zal het leren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Het homobrein

Opmerking moderator

Pieter B schreef: do 22 nov 2012, 17:00
Hier nog wat speculaties om over te lezen:

..//..
Wetenschapsforum probeert "speculaties" te vermijden. Wat jij of men "denkt" is toch zeker in dit kader weinig interessant. Er wordt hier gezocht naar feitelijke kennis omtrent eventuele verschillen tussen hersenen van hetero- en homoseksuelen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Het homobrein

Pieter B schreef: do 22 nov 2012, 17:00
Hier nog wat speculaties om over te lezen:

Ik denk dat er in ieder geval gezegd kan worden dat het homoseksuele brein veel gevoeliger is voor manipulatie door invloeden van buitenaf. Immers is geslachtsgemeenschap door de natuur in eerste instantie bedoelt tbv voortplanting en niet zo zeer tbv lol. homoseksualiteit lijkt mij daarmee ook niet iets natuurlijks

Ten tweede denk ik dat homo's een stuk weerbaarder zijn / een stuk eigenwijzer zijn / meer van zichzelf uitgaan, aangezien ze regelmatig op bepaalde vormen van weerstand zullen stuiten.

Ten derde denk ik dat een homo niet de behoefte heeft om bij de grootste groep te horen, misschien houden ze zelfs wel van een beetje recalsitrantie. Een homo voelt zich immers ook 'anders dan de mensen om zich heen' zoals je zovaak leest.
Ga eens in diezelfde natuur kijken hoeveel homosexuele handelingen daar bedreven worden, probeer me daarna nog eens wijs te maken dat het onnatuurlijk is ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Het homobrein

Als de homoseksueel een iets ander brein zou hebben dan de heteroseksueel;
Heb je hier een bron voor?

Als dit ook pure speculatie is, dan is denk ik alles gezegd over dit topic. Vertrekken van speculaties om op zoek te gaan naar meer speculaties is geen basis voor een goede discussie.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Het homobrein

Dick Swaab heeft over dit onderwerp veel gepubliceerd, bijvoorbeeld over de nucleus suprachiasmaticus.

Zweedse onderzoekers hebben met betrekking tot de amygdala gepubliceerd.

En hier een abstract over de verschillen in het corpus callosum.

Het is moeilijk te zeggen wat deze verschillen nu impliceren. De functionaliteit van het brein is het product van de synaptische activiteit tussen bepaalde gebieden, met name de 'default networks'. De grootte en vorm van een hersengebied correleert slecht met de functie.

Een leuk onderzoek zou zijn om te kijken of er verschillen zijn in deze default networks tussen heteroseksuelen en homoseksuelen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Het homobrein

Er zijn mogelijks wel nog enkele verschillen:

Ik lees bv.:

... Some psychological tests have shown differences between men and women in the extent to which they employ the brain’s hemispheres in verbal tasks. Other research has hinted that homosexuals may exhibit the tendencies of the opposite sex in brain behavior unrelated to sexual activity.

Ivanka Savic and Per Lindström, of the Department of Clinical Neuroscience at the Karolinska Institute in Stockholm, Sweden, now report that the brains of heterosexual men and homosexual women are slightly asymmetric—the right hemisphere is larger than the left—and the brains of gay men and straight women are not.

Positron emission tomography (PET) scans taken by the researchers also show that in connectivity of the amygdala (which is important for emotional learning), lesbians resemble straight men, and gay men resemble straight women. The researchers analyzed the brains of 90 subjects, using magnetic resonance imaging (MRI) to assess brain volume and PET data partly gleaned from previous olfactory studies.

One possible interpretation of the connectivity pattern in straight men and lesbians is that the amygdala is wired for a greater fight-or-flight response, the authors say. ...
uit: Sciencedaily

Je ziet ook hier dat het gaat om mogelijke linken die worden gelegd (hier over verschil in grootte van de amygdala), maar die daarom zeker niet noodzakelijk juist zijn.

Verder dien je zeker ook een onderscheid te maken tussen homoseksuele mannen en homoseksuele (= lesbische) vrouwen!

Tenslotte spreken meerdere onderzoeken elkaar tegen. Al zou oa. het verschil in hypothalamus wel redelijk vast staan.

Ik kan me anderzijds ook aansluiten bij het bovenstaande (cfr. Anesthesist). Op basis van grootte en vorm is het bijna onmogelijk om de invloed ervan te bepalen op het gedrag.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer