Springen naar inhoud

SPSS vragen/problemen scriptie

• Log in om te kunnen reageren

henkietankie

henkietankie

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2012 - 09:24

Geachte lezers,

Voor een schoolopdracht moet ik een onderzoek afnemen van een aantal respondenten, om dit in goede banen te leiden vanaf het begin moet ik een schema opstellen en per type vraag kijken wat voor meetniveau het is. Het is niet mijn sterkste kant, vandaar deze vraag ter controle.

- Belangrijkste redenen bezoek Amsterdam: MUSEA -> Nominaal, toch? Ja/nee kwestie

- Belangrijkste redenen bezoek Amsterdam: alle opties -> Metrisch, toch? Meer keus

- Leeftijdklassen (14-22, 23-30 & 31-76) -> Ordinaal?

- Land van herkomst (Nederland/Buitenland) -> Nominaal
- Geslacht -> nominaal

- Raadplegen van online middelen (Search engine, travel agency, destination website etc) -> Ordinaal of Metrisch?

- Gebruik Gebruik smartphone, laptop of tablet (Metrisch toch? of Ordinaal?)

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen :) Om het te bevestigen of dit goed is, of eventueel, indien nodig, te verbeteren.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2012 - 09:36

Geen idee wat je met "metrisch" bedoelt. Dit zijn de (meest) voorkomende meetniveaus.

Opmerking moderator :

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

henkietankie

henkietankie

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2012 - 19:49

Even checken voor de zekerheid

Nominaal (geslacht sowieso, maar leeftijdsklassen? (14-30, 31-45 & 46-80)
Ordinaal ( Of hoort leeftijd, de categorieën (14-30, 31-45 & 46-80)
Voorbeeld van Interval ?
Voorbeeld van ratio ?

Met metrisch bedoelde ik een vraag waar meerdere antwoorden gegeven mogen worden (''reden bezoek Amsterdam'', kunnen er meerdere zijn, cultuur, werk, student e.d.) Is dat nou wel of niet metrisch of een interval/ratio?

De vraag, ''Gebruik smartphone, laptop of tablet'''kunnen ook meerdere antwoorden op gegeven worden, welk meetniveau is dit dan? Echt heel erg verwarrend...

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2012 - 15:59

Uit het oog verloren, sorry. Het is me nu totaal niet meer duidelijk welke schalen je hanteert... Nominaal, ordinaal, metrisch en nog iets? Gebruik jijzelf interval (of ratio) bijv ook (voorbeelden daarvan staan toch in die link?)?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures