[natuurkunde] Tweedimensionale beweging met weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Tweedimensionale beweging met weerstand

Geachte lezer,

Ik moet voor fysica een practicum doen en heb reeds meetresultaten vergaard. Ik heb echter een probleem deze om te zetten in cijfers en grafieken. Ik heb een hoogte, een afstand en een tijd, het probleem is echter om de weerstand te berekenen, want mijn afstandsgegevens zijn constant en niet mijn tijd. Ik geraak er maar niet aan uit, maar heb wel een sterk vermoeden dat de oplossing een logaritmische functie is. Als iemand mij zou kunnen uitleggen hoe de procentuele afname van de versnelling (weerstandsconstante) te berekenen of de x,t grafiek op te stellen, kan ik verder.

Dank bij voorbaat,

Rsauxil

Gegevenstabel:
Tijd (s)Δx (cm)h (cm)
0,000055
0,0672570
0,1505057
0,2507535
0,3671000
Grafiek:
curve.png
curve.png (13.5 KiB) 236 keer bekeken
P.S. Er kan een kleine meetfout op de resultaten zitten, maar over het algemeen zouden ze toch vrij accuraat moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tweedimensionale beweging met weerstand

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Tweedimensionale beweging met weerstand

Ik zie je probleem niet bij het opstellen van de x,t grafiek. Gebruik gewoon je eerste 2 kolommen?

Verder kan je de snelheid en vervolgens de versnelling als volgt benaderen:
\(\vec{v} \approx \frac{\Delta\vec{x}}{\Delta t}\)
Met
\(\Delta \vec{x} = \vec{x}_{i+1} - \vec{x}_{i}\)
. Je bekijkt dus steeds 2 opeenvolgende punten.

Bepaal eerst alle snelheden, zet die in een grafiek en begin dan pas aan de versnellingen.
\(\vec{a} \approx \frac{\Delta\vec{v}}{\Delta t}\)
Ik heb alles als een vector geschreven, maar jij moet misschien enkel in de x richting kijken en niet in de hoogte, aangezien daar de valversnelling ook meespeelt.

Reageer