[scheikunde] Titreervraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Titreervraag

Hallo,

Ik heb pas een titratie gedaan en nu ben ik bezig met het verslag te maken.

Nu is er een vraag over het spoelen van de pipet. Als je vergeten zou zijn de pipet te spoelen met de monsteroplossing wat heeft dit voor een gevolg voor het uit te rekenen massapercentage? Ik dacht zelf dat het te laag zou uitvallen omdat er nog andere stoffen aanwezig zouden zijn, maar ik ben hier niet zeker van.

Kunnen jullie me misschien verder helpen?

Mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Titreervraag

als je de pipet alleen met water hebt gespoeld, zal het monster wat verdund worden afgeleverd.

(Als je helemaal niet gespoeld hebt hangt het er van af wat er daarvoor inzat, je weet niet a priori hoe daardoor zou worden beïnvloed, toch niet zonder meer te weten over de methode.)
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 14

Re: Titreervraag

Bedankt voor de reactie!

Dus als ik het goed begrijp wordt wat je pipetteerde verdund, dus dan is de concentratie van de monsteroplossing dus lager. En dus zal het massapercentage uiteindelijk ook lager uitvallen?

Gr.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Titreervraag

massapercentage van wat? Eén of andere stof in het monster? En dat geval inderdaad: je hebt meer water in het monster dan zou mogen, en dus ...
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 14

Re: Titreervraag

Ja, sorry vergeten er in te zetten. Maar bedankt!

Nu zit ik alleen nog met een andere vraag. Het gaat over dat het ongewoonlijk lijkt om het kaliumpermanganaat (de gebruikte stof) dat zo een opvallende kleur heeft eerst om te zetten in jood, m.b.v. een redoxreactie in een zure omgeving. Het lijkt waarschijnlijker om het kaliumpermanganaat meteen te titreren met natriumthiosulfaat. Maar wat is de reden waarom we toch eerst kaliumpermanganaat omzetten in jood?

Is dat omdat de permanganaat-ionen dan niet reageren met de thiosulfaat-ionen?

Gr.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Titreervraag

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Titreervraag

Dezelfde vraag werd vroeger hier gesteld.

Trouwens zet je permanganaat niet om in jood, maar met jood (in iets anders).
This is weird as hell. I approve.

Reageer