[scheikunde] Sterkte zuren & basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Sterkte zuren & basen

Hallo,

Het volgende staat in mijn boek:

"Zuren sterker dan H3O+ worden sterke zuren genoemd.

Sterke zuren als HClO4, HCl zijn in waterige oplossing volledig in ionen gesplitst.

Daaruit volgt dat het sterkste zuur dat in water kan bestaan H3O+ is.

Alle zuren boven H3O+ worden genivelleerd d.w.z. ze worden allemaal omgezet in H3O+.

Ik heb drie vragen die met het vetgedrukte te maken hebben.

1)volledig in ionen gesplitst betekent een grote oplosbaarheid, dus volgens "de regel" moeten we een enkele pijl gebruiken ipv een dubbele pijl. Volgens mij is dat niet correct, want uiteindelijk zal de oplossing toch verzadigd geraken en zal de terugwaartse reactie gebeuren. Dus is de enkele pijl eigenlijk niet correct! Het moet een dubbele pijl zijn als je echt precies wilt zijn. Heb ik niet gelijk? Als ik gelijk heb, waarom doet ze dat dan niet?

2)Sterkste zuur: Is dat niet gewoon een typfout. Moet het niet zwakste zuur zijn?

3)HCl staat boven H3O+ en wordt niet in H3O+ omgezet maar toch in een H(+) ion en een Cl(-) ion die een geconjugeerde base is.

Hartelijk bedankt!!

Berichten: 244

Re: Sterkte zuren & basen

1) Nope, een sterk zuur protolyseert (laat proton los) bij benadering volledig. Ja, uiteindelijk is alles een evenwichtsreactie dus ook de protolyse van een sterk zuur. Alleen is de terugreactie verwaarloosbaar (ga maar eens kijken naar de pKa en stel dan de evenwichtsvergelijking op en bereken in welke verhouding HCl weer wordt gevormd na protolyse in water). Vandaar de enkele pijl.

Tabelletje met pKa's: http://www.lauher.com/che142/acidbase.pdf

2) Nee

3) Nee, wel degelijk in H3O+. Een zuur staat een proton af aan een ander molecuul dat dit proton kan ontvangen. Zuur base reactie. H2O wordt dan dus H3O+.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Sterkte zuren & basen

mcfaker123 schreef: di 20 nov 2012, 18:43
1)volledig in ionen gesplitst betekent een grote oplosbaarheid, dus volgens "de regel" moeten we een enkele pijl gebruiken ipv een dubbele pijl. Volgens mij is dat niet correct, want uiteindelijk zal de oplossing toch verzadigd geraken en zal de terugwaartse reactie gebeuren. Dus is de enkele pijl eigenlijk niet correct! Het moet een dubbele pijl zijn als je echt precies wilt zijn. Heb ik niet gelijk? Als ik gelijk heb, waarom doet ze dat dan niet?
Omdat het evenwicht zó ver naar rechts ligt dat je van de oorspronkelijke stof niets terug kunt vinden. Nemen we HCl als voorbeeld. Dat is een gas. Je kunt inderdaad maar een bepaalde hoeveelheid HCl oplossen in water; alles wat je er meer probeert in te stoppen vervliegt dan meteen. Je kunt dat oplossen zien als een evenwicht tussen gasvorming HCl en opgelost HCl - met dien verstande dat het opgeloste HCl volledig aanwezig als losse ionen.

Dergelijke zaken zijn nooit zwart-wit. Als er staat "komt niet voor" betekent dat "het komt zo weinig voor dat je het niet kunt zien" of "het komt zo weinig voor dat je het in de praktijk mag verwaarlozen"
2)Sterkste zuur: Is dat niet gewoon een typfout. Moet het niet zwakste zuur zijn?
Nee. Het sterkste zuur dat in water kan bestaan is H3O+. Alle sterkere zuren reageren met water onder vorming van....H3O+

Als H3O+ met H2O reageert ontstaan H3O+ en H2O; geen reactie dus.
3)HCl staat boven H3O+ en wordt niet in H3O+ omgezet maar toch in een H(+) ion en een Cl(-) ion die een geconjugeerde base is.
H+ en H3O+ is in feite hetzelfde. H+ ionen zitten in water gebonden aan een H2O molecuul.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Sterkte zuren & basen

Maar toch niet alle reacties zijn evenwichtsreacties! Bedoelt u niet gewoon dat alle reacties omkeerbaar zijn?

de knalgasreactie waarbij er H2 en 02 vrijkomen is geen evenwichtsreactie(!), maar wel omkeerbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Sterkte zuren & basen

Nee, ik bedoel dat het evenwicht zo sterk naar rechts ligt dat men het beschouwt als een aflopende reactie.

En, zonder al te veel off-topic te willen gaan: Vraag je zelf eens af waarom die knalgasreactie geen evenwichtsreactie is
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Sterkte zuren & basen

Omdat beide reacties onder andere omstandigheden zich voordoen. :)

Reageer