[Natuurkunde] Elektrische stroom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 114

[Natuurkunde] Elektrische stroom

Hallo allemaal.

Ik heb een vraagje. Electrische stroom, bestaat dat uit electronen? En wat doen die electronen dat precies dat me pc het nu doet? Groeten, Bas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

Ja, elektrische stroom betekent dat zich elektrisch geladen deeltjes (meestal inderdaad elektronen) verplaatsen onder invloed van een elektrische spanning, en hierbij onderweg energie kunnen afstaan.
En wat doen die electronen dat precies dat me pc het nu doet?
Die vraag vergt een dusdanig uitgebreid antwoord om ergens op te lijken dat de forum-database daar te klein voor zou kunnen zijn. Een TU-studie elektronica niks voor jou??

De uitleg van een gloeilamp kunnen we nog wel behappen denk ik..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

Een electrische stroom crëeerd een magneet veld op de geleider (stroom draad) heen.

in ram geheugen maken ze hier gebruik van om magnetisch gevoellige weerstanden te sturen. en zo via een inginieus techniekje het als data opslag te kunnen gebruiken.

maar zoals jan al zei, om te zeggen hoe een computer nou precies werkt (waarvoor de draden dienen op je moeder bord) kan ik niet precies zeggen.

Maar het meeste komt volgens mij door de magneet velden die worden opgewekt door een electrische stroom.

Berichten: 114

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

Een TU-studie elektronica niks voor jou
Ik doe nu lab. onderwijs op het zadkine.. Maar aangezien ik qua natuurkunde en scheikunde best wel veel achterstand heb (omdat ik eerst economie deed) zal ik hier wel vaker effe hulp vragen :roll: Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

Altijd welkom, maar liefst met minder allesomvattende vragen dan wat die elektronen allemaal in je computer doen :wink:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 114

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

Nou heb ik toch nog een vraagje... waar komen die electronen vandaan dan, tijdens het opwekken van die stroom? ze zitten toch vast aan atomen of ionen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

Ze zitten niet echt 'vast', zeker niet in geleiders die we gebruiken om stroom door te laten vloeien, zoals metalen. Daar kan je het beter zien als een vast rooster van je ionen maar waarbij de valantie-elektronen (buitenste schil) een soort van grote zwevende (beweeglijke) groep vormen.

Berichten: 114

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

Ja dat snap ik wel opzich, maar dan zitten ze al in het stroomnetwerk.. en ik snapte juist niet helemaal waar die electronen daarvoor vandaan kwamen? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

Nee, zo zitten ze ook al in het metaal.

Berichten: 114

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

ik snap alleen niet waar die electronen vandaan komen.... je heb toch van die gebouwen waar ze stroom opwekken? Bijvoorbeeld een dynamo... dat lampje gaat branden.. dat heb toch te maken dat er electronen naar het lampje gaan? waar komen die electronen vandaan dan? uit je dynamo.. maar hoe komt die dynamo eraan?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

Heb je al scheikunde gehad? Een neutraal deeltje (bvb atoom) heeft x protonen in de kern en x elektronen er rond?

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

Nu moet ik toch ff diepgraven. Middelbare school is alweer een tijdje terug :roll:

Als ik me goed herinner heeft het iets te maken met de mate van binding van de electronen aan de atoomkern. Door nu verschillende atomen bijelkaar te plaatsen, proberen de atomen hun ideale toestand te verkrijgen door het "lenen" van electronen van hun buurman. Hierdoor ontstaan er gate in het electronen raster. Als gevolg hiervan kunnen de electronen overspringen van atoom naar atoom en voila er loopt stroom.

Dit is natuurlijk in een notendop

Berichten: 114

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

Heb je al scheikunde gehad? Een neutraal deeltje (bvb atoom) heeft x protonen in de kern en x elektronen er rond?
Ja, dat weet ik ja. maar ik snap gewoon niet hoe de electronen worden losgekoppeld van de atomen bij een centrale, dat zou ik juist willen weten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

Dat moet je niet zien als loskoppelen. Beschouw een atoom even als een zonnestelsel, met als kern de zon, en elektronen die er als planeten rondcirkelen. Hoe verder de planeet van de zon is, hoe minder aantrekkingskracht de zon erop uitoefent. Een klein duwtje is dan genoeg om die allerbuitenste planet uit zijn baan te gooien. Die planeet vliegt door de ruimte en komt onder de invloed van de zwaartekracht van het zonnestelstel wat er vlakbij ligt (buuratoom) Hij komt hier in een baan terecht.

Atomen van geleiders hebben allemaal zo'n elektron wat makkelijk los kan slaan. Maar atomen hebben niet graag een elektron teveel of te weinig. Dat betekent dat zodra ze een elektron teveel hebben, dat dat zo snel mogelijk aan een verderopgelegen buuratoom wordt doorgegeven.

Duw je dus aan een kant van een draad tegen de elektronen, dan duwen die door de draad heen alle elektronen ook een stukje opzij. Denk aan een volle pijp water, waar je aan een kant een druppel bij-perst. De watermoleculen in die druppel gaan tegen de moleculen in de buurt duwen, die op hun beurt de volgende weer weg proberen te duwen etc, totdat er aan de andere kant van de pijp een druppel water weer uitkomt.

Zouden elektronen zomaar weg kunnen lekken, dan krijg je vanzelf een probleem: Er is per atoom maar één elektron (meestal) wat zo los zit dat het zou kunnen verhuizen. Die elektronen raken dus snel op. OM toch door te kunnen gaan, moeten de elektronen dus ook weer terug naar de spanningsbron.

Zo werkt het een beetje zoals je CV-systeem. Water (elektronen) worden rondgepomt. In de ketel wordt er energie aan toegevoegd, die ergens onderweg in de radiator weer wordt afgegeven. Maar het water moet wel rond kunnen stromen, het koude water moet terug naar de ketel. Draai je de kraan dicht, dan kan de ketel branden wat hij wil, de nergie komt nooit bij de radiator terecht. En als je het water niet rond laat stromen, maar weg laat lopen, is op een goed moment het water op en kan de ketel dus ook geen energie meer naar de radiatoren sturen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 114

Re: [Natuurkunde] Elektrische stroom

het zal wel aan mij liggen maar ik snap het nog steeds niet... dat van die druppel water, en van die electronen die zich verplaatsen snap ik wel, maar nog steeds niet van het "verkrijgen van" electronen..?

Reageer