Stroombegrenzing 110V DC motor (10A)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Stroombegrenzing 110V DC motor (10A)

Goedemiddag,

Ik ben bezig met een projectje om de aanloopstroom van een DC elektromotor te beperken. Het gaat om een 110/136V motor (aangestuurd met 110V DC, soms iets minder i.v.m. kabellengte), die een aanloopstroom heeft van 14 Amp. De nominale stroom is rond de 4-5 Amp.

Om inbranden van het schakelrelais te voorkomen, mag de aanloopstroom van de motor niet hoger zijn dan 10 Amp. Het inbranden gebeurd omdat deze (zo blijkt uit metingen) 3x klappert voordat hij er werkelijk is. Toepassen van een zwaarder relais is geen optie.

Ik wil wel op een redelijk "schone" manier begrenzen, om vonkvorming in de koolborsteltjes van de motor te voorkomen.

Ik zoek een kant-en-klaar, beetje degelijk product die dit kan, maar ook via Google heb ik nog geen succes gehad. Hebben jullie misschien een goed idee hiervoor?

Bedankt voor het meedenken!!

Vriendelijke groeten,

Robin.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Stroombegrenzing 110V DC motor (10A)

Niet direct een idee voor een kant en klaar product, maar ik vraag me wel af of je de vlammen aan je relais contacten niet wat kan beperken met een snubber netwerkje. Eigenlijk geen ervaring mee hoor, gewoon een bedenking, als extra beveiliging van je relaiscontacten.

Misschien heeft iemand anders in het forum hierover wel een idee.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 12

Re: Stroombegrenzing 110V DC motor (10A)

Ik zou op "current regulator" zoeken.

Reageer