Vogels leren "wachtwoord" in het ei

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Vogels leren "wachtwoord" in het ei

De vogels van de soort ornaatelfje laten een opmerkelijk gedrag zien. De moeder leert haar kinderen in het ei een "wachtwoord". Met dit wachtwoord vragen de uitgekomen kuikens om eten. De truc wordt gebruikt om koekoeksjongen te ontmaskeren.

Ornaatelfje.jpg
Ornaatelfje.jpg (412.22 KiB) 540 keer bekeken
Het ornaatelfvrouwtje leert haar kuikens een wachtwoord terwijl ze nog in het ei zitten. (Bron: Wikimedia Commons)


Ornaatelfjes (Malurus cyaneus) komen voor in zuidelijke Australië. De moeder zingt tijdens het broeden een broedzang met een speciale noot erin. Alleen de kuikens die de noot herhalen in hun vraag voor eten, krijgen voedsel. Gedragsbioloog Sonia Kleindorfer van het Flinders-universiteit in Australië en haar team ontdekten het muzikale wachtwoord. Zij publiceerden hun resultaat in het vakblad Current Biology.


De ornaatelfmoeder broedt 15 dagen op haar eieren. Op de negende en tiende dag van het broeden begint zij met het te horen brengen van haar speciale noot. Als de eieren uitkomen, stopt zij met het herhalen van de broedzang. Zodra de uitgekomen kuikens het speciale wachtwoord herhalen, begint de moeder met het vetmesten van haar kinderen. De vader leert ook om zijn kinderen aan de speciale zang te herkennen. Op opnamen die de wetenschappers maakten van de broedende ornaatelfjes hoorden zij dat iedere ornaatelfmoeder een eigen broedzang heeft.


Lees verder


Zoals te zien op nwtonline


Publicatie:

Colombelli-Négrel, D. et al. Embryonic Learning of Vocal Passwords in Superb Fairy-Wrens Reveals Intruder Cuckoo Nestlings Curr. Biol. 2012, 22, 2155–2160, DOI: 10.1016/j.cub.2012.09.025
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12.262

Re: Vogels leren "wachtwoord" in het ei

Hoe lang zou het duren voordat de koekkoek evolueert om zo'n mechanisme te omzeilen?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vogels leren "wachtwoord" in het ei

Dat is inderdaad een interessante vraag. Zou je kunnen zeggen dat de koekoek dan later uit het ei moet komen, zodat hij langer de noot kan horen? Probleem is dat hij dan minder tijd heeft om de eieren waarin de "echte" kuikens zitten uit het nest te gooien.


Tenzij sommige koekoeksjongen sneller leren dan anderen en alsnog de noot oppikken op kortere tijd dan de oornaatelefjes?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12.262

Re: Vogels leren "wachtwoord" in het ei

Als ik het goed begrijp zit dat koekkoeksei de hele broedperiode in het nest. De koekkoek hoort de noot dus wel, maar zingt hem alleen niet na. Het lijkt me niet onmogelijk dat een koekkoek dat wel kan leren, doof zijn ze tenslotte niet.


Overigens vraag ik me af wat het voordeel voor die andere volgetjes nou is, want dat koekkoeksjong gooit nog steeds de andere eireren eruit, ook al verhongert het erna. Wellicht een tweede leg?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vogels leren "wachtwoord" in het ei

Overigens vraag ik me af wat het voordeel voor die andere volgetjes nou is, want dat koekkoeksjong gooit nog steeds de andere eireren eruit, ook al verhongert het erna. Wellicht een tweede leg?
Dat is gedrag van de Europese koekoek, en die komt niet tot in Australie. Niet alle koekoeken wereldwijd zijn even 'parasitair'.


http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Cuckoo

http://en.wikipedia.org/wiki/Cuckoo


Wat ik vreemder vind is dat de natuur voor zo'n vreemde en ingewikkelde oplossing gaat, waarin waarschijnlijk ook veel eigen jongen zijn verhongerd tijdens de selectie. Terwijl er zo een obvious oplossing is, leer hoe je eigen jongen/eieren er moeten uitzien. Ik blijf het vreemd vinden dat er bij vogels op een moment als op de foto nog geen belletje gaat rinkelen.

Afbeelding
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Vogels leren "wachtwoord" in het ei

Waarschijnlijk zit dat voederinstinct er zo diep in dat het niet eens uitmaakt dat dat jong inmiddels 3x zo groot is als de ouder zelf, het blijft een om voer schooiend babyvogeltje. Als dit soort parasitisme meer voorkam zou het wellicht genoeg selectiedruk hebben gelegd om bijvoorbeeld 'vreemd uitziende' eieren meteen het nest uit te kieperen.


Anderzijds is het qua soortvorming wel noodzakelijk dat vogels ook jongen voeren die er (in enige mate) anders uitzien dan zijzelf. Denk aan een situatie waarbij door evolutie de kleur van het ei veranderd, terwijl er wel een nakomeling uitkomt die 50% van het dna van beide ouders heeft. Die eruit gooien zou evolutionair ongunstig zijn, en ik vermoed dat het daarom ook niet gebeurd.
Victory through technology

Reageer