Springen naar inhoud

koppel of moment in een verbrandingsmotor

• Log in om te kunnen reageren

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2012 - 20:10

hallo,

in een verbrandingsmotor spreken ze vaak over een koppel. dat is de kracht die door de aandrijfstang wordt overgedragen aan de krukas vermenigvuldigd met de loodrechte afstand tussen het middelpunt van de krukas en de aandrijfstang (als ik het goed heb).

mijn vraag is nu eigenlijk: aangezien hier maar 1 kracht speelt en een afstand, is het dan niet beter om te spreken over een moment ipv een koppel?
omdat een koppel eigenlijk 2 tegengestelde evengrote krachten zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 november 2012 - 21:46

Volgens mij heb je gelijk De zuigerstangen zullen een resulterend moment uitoefenen op de krukas

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2012 - 09:54

mijn vraag is nu eigenlijk: aangezien hier maar 1 kracht speelt en een afstand, is het dan niet beter om te spreken over een moment ipv een koppel?
omdat een koppel eigenlijk 2 tegengestelde evengrote krachten zijn?

Er spelen toch vaak meer dan 1 krachten mee? Namelijk meerdere zuigers op 1 aandrijfas. Bij een lijnmotot inderdaad gelijk in richting, maar bij bijvoorbeeld een boxer of een 'V' niet. Zou je bij de 1 dan wel van koppel moeten spreken en bij de ander niet ( als je de definitie volgt)?

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures