Temperatuur van een elektron

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 109

Temperatuur van een elektron

Goededag,

Ik heb ooit geleerd dat de temperatuur van een stof staat voor in welke mate moleculen t.o.v. van elkaar bewegen. of de mate waarin atomen met elkaar bewegen. Zijn ze heel bewegelijk, dan is de temperatuur hoog, zijn ze heel rustig, dan is de temperatuur laag.

Stilstand zit dan ook bij 0 Kelvin.



Wat ik mij nu afvraag: hoe zit het met deeltjes die kleiner zijn dan een molecuul/atoom. bijvoorbeeld protonen, electronen, neutronen, maar ook neutrinos en fotonen. Wat is de temperatuur van deze deeltjes? is die gelijk aan dat van het molecuul? dat lijkt me toch vreemd. In een atoom bewegen electronen heel hard, en protonen/neutronen juist amper. Op die manier zou je denken dat de electronen heel warm zijn en de atoomkern juist heel koud is. hebben ze uberhaupt wel een temperatuur?

graag wat meer duidelijkheid hierover.

Daarnaast ben ik ook benieuwd met hoe het zit met de massa / gewicht. Is de massa van bijvoorbeeld 1 mol H20-gas gelijk aan de massa van 1 mol h2o-vast. (vermoedelijk wel.) En is het gewicht gelijk? (vermoedelijk niet)
De tijd zal het leren

Berichten: 546

Re: Temperatuur van een elektron

Beste Pieter

Temperatuur is volgens mij een emergent verschijnsel. Dat wil zeggen dat je pas van temperatuur kunt spreken als je grote hoeveelheden deeltjes bekijkt (net zoals dat je pas van 'natheid' kan spreken als je kijkt naar heel veel H2O-moleculen die samen een glas water vormen, terwijl de H2O-moleculen zelf niet nat zijn). Je kunt dus niet spreken over de temperatuur van een molecuul, laatstaan alles wat kleiner is dan dat.

Natuurlijk heeft 1 mol H2O dezelfde massa, 1 mol is gedefinieerd als een vaste hoeveelheid deeltjes (de constante van Avogadro) en dus blijft massa ook behouden. De dichtheid is natuurlijk niet hetzelfde, want een H2O-gas neemt meer ruimte in dus de dichtheid is lager. Je ziet dus, dichtheid is afhankelijk van temperatuur.

Berichten: 12.262

Re: Temperatuur van een elektron

Dat is een beetje een lastige.

Temperatuur is an sich een verschijnsel van de bulk, maar er wordt bijvoorbeeld wel gesproken van 'thermische neutronen' als die een kinetische energie hebben vergelijkbaar met die van een gemiddelde stikstofmolecuul op kamertemeratuur.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 109

Re: Temperatuur van een elektron

Hoe zit het dan eigenlijk met fotonen&licht? Wat bepaalt nu precies hoe warm een bundel met licht is? De hoeveelheid fotonen of de trilling van de fotonen opzich?
De tijd zal het leren

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Temperatuur van een elektron

Licht/fotonen hebben zelf geen temperatuur. Je kunt met licht wel een voorwerp verwarmen, maar de temperatuur die je kunt bereiken hangt dan alleen maar af van hoeveel energie er ingestraald wordt (moet dan wel worden geabsorbeerd), en hoeveel er als warmte weer weglekt door stroming, convectie of straling. De uiteindelijke temperatuur hangt niet af van de golflengte van het licht.

Reageer