Springen naar inhoud

Meerdere percentages groepen vergelijken


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Mascha Soors

    Mascha Soors


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2012 - 15:30

Hallo,
Op dit moment ben ik aan het afstuderen. Ik voer een experiment uit op welke manier inhoud van een e-mail invloed heeft op de doorklikratio van een e-mail (3 verschillende soorten inhoud). En welke invloed tijd op deze relatie heeft.
In totaal heb ik 450 respondenten die allemaal de 3 verschillende mails ontvangen. Het verschil tussen de groepen is dat de ene helft van een groep de mailing overdag ontvangt en de andere helft in de avond.

Nu wil ik graag met een test gaan kijken welke inhoud het meeste response geeft en op welk tijdstip. Er zijn dus 6 condities die met elkaar vergeleken moet worden (de uitkomsten zijn in percentages).

Nu had ik zelf bedacht om dit met een lineaire regressie te doen maar mijn begeleidster raadden aan om dit met een Anova te doen. Ze gaf me als tip dat een Anova met percentages niet werkt. Nu ben ik druk op zoek naar een methode hoe dit wel kan maar ik kan het echt nergens vinden. Heeft 1 van jullie misschien nog een tip hoe ik dit aan kan pakken? Alvast super bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Pieter B

    Pieter B


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 november 2012 - 17:03

Misschien overbodig, maar voor de zekerheid:

Mag ik als kantekening plaatsen dat het feit dat je een email overdag verstuurt niet betekent dat die ook overdag gelezen wordt.
De tijd zal het leren

#3

Mascha Soors

    Mascha Soors


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2012 - 17:06

Beste Pieter,

Bedankt voor je bericht. Klopt.. maar uit recent onderzoek blijkt dat 80% van de e-mails binnen een uur gelezen. Dit komt omdat steeds meer mensen hun e-mail mobiel lezen.
Toch bedankt voor de tip :)

#4

Pieter B

    Pieter B


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 november 2012 - 17:14

Ikzelf weet niets over dat Anova, maar uit wikipedia kan je denk ik toch al wel wat wijzer worden:

http://nl.wikipedia....riantie-analyse
De tijd zal het leren

#5

Saffron

    Saffron


  • >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 22 november 2012 - 19:00

Wat is nu precies je uitkomstmaat? Een dichotome variabele of mensen wel of niet doorklikken?

#6

Mascha Soors

    Mascha Soors


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2012 - 11:20

Nee mijn uitkomstmaat is het percentage van mensen dat heeft geklikt. Dus de CTR van een mailing. Ik krijg dus uiteindelijk 6 uitkomsten met percentages die ik met elkaar wil vergelijken.

#7

Ericw

    Ericw


  • >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2012 - 11:39

Je kan de CTR toch gebruiken om de exacte aantallen te vinden?

#8

Mascha Soors

    Mascha Soors


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2012 - 11:49

Beste Eric,
Bedankt voor je reactie.
Ja, dat klopt maar ik wil deze groepen vergelijken.
Je hebt dus 6 condities (3 verschillende soorten inhoud en 2 tijdstippen).
Tijdstip is een moderator in de relatie tussen inhoud en CTR.
Nu wil ik dus kijken welke mail op welk tijdstip verstuurd moet worden om de hoogst CTR te veroorzaken. Het is dus iets meer dan alleen gemiddelden vergelijkn.

#9

Ericw

    Ericw


  • >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2012 - 11:57

Ze gaf me als tip dat een Anova met percentages niet werkt. Nu ben ik druk op zoek naar een methode hoe dit wel kan maar ik kan het echt nergens vinden. Heeft 1 van jullie misschien nog een tip hoe ik dit aan kan pakken?


Ik ging hier op in.

#10

Mascha Soors

    Mascha Soors


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2012 - 12:21

Oh sorry ik heb het denk ik niet helemaal duidelijk geformuleerd.
ik zit nu zelf aan een Lineair mixed model te denken..
Aangezien de respondenten alle mailings ontvangen maar wel op verschillende tijdstippen is er sprake van een mixed model. Helaas hebben wij dit nooit behandeld dus weet het absoluut niet zeker;)

#11

Saffron

    Saffron


  • >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 27 november 2012 - 17:11

Je moet inderdaad rekening houden met de herhaalde metingen (3 type emails) binnen dezelfde persoon dmv een mixed model/random effect model. Maar ik zie niet hoe je een lineair model kan gebruiken. Je noemt dat je uitkomstmaat een percentage is, maar dan heb je het over het percentage in een groep en niet in een individu. Het zijn de individuen die je in de analyse stopt (en niet de data geaggregeerd op groepsniveau- wat hier uberhaupt lastig zou zijn door door de herhaalde metingen) In elk individu heb je een ja/nee variabele. Een dichotome variabele dus, en dan heb je te maken met logistische regressie.

#12

Mascha Soors

    Mascha Soors


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2012 - 17:27

Beste Saffron,
Super bedankt voor je reactie.

Het klopt dat ik het heb over percentage in een groep en niet in een individu. Ik had eerst ook een logistische regressie in gedachte maar dit werd afgewezen omdat het met behulp van een anova makkelijker zou zijn. En ik zou ook de onderzoeksvragen zou kunnen beantwoorden.
De enige reden waarom ik herhaalde metingen gebruik is omdat ik anders niet genoeg respondenten heb.
Is het niet mogelijk op de groepsgemiddelden met elkaar te vergelijken?

#13

Saffron

    Saffron


  • >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 27 november 2012 - 22:01

Een dichotome variabele valt niet te analyseren met ANOVA, dus wel raar dat je begeleider dat voorstelt.
Je kan voor het verschil tussen dag/avond wel een simpele Chi kwadraat toets doen. Maar voor verschillen tussen de 3 mailings waar je dus herhaalde metingen hebt, kan je met een Chi kwadraat toets geen rekening houden met het feit dat het geen onafhankelijke waarnemingen zijn. Daar heb je een mixed (logistic) model voor nodig.

#14

Mascha Soors

    Mascha Soors


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2013 - 13:29

Beste Saffron,
Excuses, ik zie dat ik je helemaal niet heb bedankt voor je hulp. Je had inderdaad gelijk met de ANOVA ;).
Ben nu aan het uitvogelen hoe de mixed logistic model werkt (hebben wij niet gehad bij statistiek).
Nogmaals heel erg bedankt voor je hulp!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures