Meerdere percentages groepen vergelijken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Meerdere percentages groepen vergelijken

Hallo,

Op dit moment ben ik aan het afstuderen. Ik voer een experiment uit op welke manier inhoud van een e-mail invloed heeft op de doorklikratio van een e-mail (3 verschillende soorten inhoud). En welke invloed tijd op deze relatie heeft.

In totaal heb ik 450 respondenten die allemaal de 3 verschillende mails ontvangen. Het verschil tussen de groepen is dat de ene helft van een groep de mailing overdag ontvangt en de andere helft in de avond.

Nu wil ik graag met een test gaan kijken welke inhoud het meeste response geeft en op welk tijdstip. Er zijn dus 6 condities die met elkaar vergeleken moet worden (de uitkomsten zijn in percentages).

Nu had ik zelf bedacht om dit met een lineaire regressie te doen maar mijn begeleidster raadden aan om dit met een Anova te doen. Ze gaf me als tip dat een Anova met percentages niet werkt. Nu ben ik druk op zoek naar een methode hoe dit wel kan maar ik kan het echt nergens vinden. Heeft 1 van jullie misschien nog een tip hoe ik dit aan kan pakken? Alvast super bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 109

Re: Meerdere percentages groepen vergelijken

Misschien overbodig, maar voor de zekerheid:

Mag ik als kantekening plaatsen dat het feit dat je een email overdag verstuurt niet betekent dat die ook overdag gelezen wordt.
De tijd zal het leren

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Meerdere percentages groepen vergelijken

Beste Pieter,

Bedankt voor je bericht. Klopt.. maar uit recent onderzoek blijkt dat 80% van de e-mails binnen een uur gelezen. Dit komt omdat steeds meer mensen hun e-mail mobiel lezen.

Toch bedankt voor de tip :)

Gebruikersavatar
Berichten: 109

Re: Meerdere percentages groepen vergelijken

Ikzelf weet niets over dat Anova, maar uit wikipedia kan je denk ik toch al wel wat wijzer worden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Variantie-analyse
De tijd zal het leren

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Meerdere percentages groepen vergelijken

Wat is nu precies je uitkomstmaat? Een dichotome variabele of mensen wel of niet doorklikken?

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Meerdere percentages groepen vergelijken

Nee mijn uitkomstmaat is het percentage van mensen dat heeft geklikt. Dus de CTR van een mailing. Ik krijg dus uiteindelijk 6 uitkomsten met percentages die ik met elkaar wil vergelijken.

Berichten: 289

Re: Meerdere percentages groepen vergelijken

Je kan de CTR toch gebruiken om de exacte aantallen te vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Meerdere percentages groepen vergelijken

Beste Eric,

Bedankt voor je reactie.

Ja, dat klopt maar ik wil deze groepen vergelijken.

Je hebt dus 6 condities (3 verschillende soorten inhoud en 2 tijdstippen).

Tijdstip is een moderator in de relatie tussen inhoud en CTR.

Nu wil ik dus kijken welke mail op welk tijdstip verstuurd moet worden om de hoogst CTR te veroorzaken. Het is dus iets meer dan alleen gemiddelden vergelijkn.

Berichten: 289

Re: Meerdere percentages groepen vergelijken

Ze gaf me als tip dat een Anova met percentages niet werkt. Nu ben ik druk op zoek naar een methode hoe dit wel kan maar ik kan het echt nergens vinden. Heeft 1 van jullie misschien nog een tip hoe ik dit aan kan pakken?


Ik ging hier op in.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Meerdere percentages groepen vergelijken

Oh sorry ik heb het denk ik niet helemaal duidelijk geformuleerd.

ik zit nu zelf aan een Lineair mixed model te denken..

Aangezien de respondenten alle mailings ontvangen maar wel op verschillende tijdstippen is er sprake van een mixed model. Helaas hebben wij dit nooit behandeld dus weet het absoluut niet zeker;)

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Meerdere percentages groepen vergelijken

Je moet inderdaad rekening houden met de herhaalde metingen (3 type emails) binnen dezelfde persoon dmv een mixed model/random effect model. Maar ik zie niet hoe je een lineair model kan gebruiken. Je noemt dat je uitkomstmaat een percentage is, maar dan heb je het over het percentage in een groep en niet in een individu. Het zijn de individuen die je in de analyse stopt (en niet de data geaggregeerd op groepsniveau- wat hier uberhaupt lastig zou zijn door door de herhaalde metingen) In elk individu heb je een ja/nee variabele. Een dichotome variabele dus, en dan heb je te maken met logistische regressie.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Meerdere percentages groepen vergelijken

Beste Saffron,

Super bedankt voor je reactie.

Het klopt dat ik het heb over percentage in een groep en niet in een individu. Ik had eerst ook een logistische regressie in gedachte maar dit werd afgewezen omdat het met behulp van een anova makkelijker zou zijn. En ik zou ook de onderzoeksvragen zou kunnen beantwoorden.

De enige reden waarom ik herhaalde metingen gebruik is omdat ik anders niet genoeg respondenten heb.

Is het niet mogelijk op de groepsgemiddelden met elkaar te vergelijken?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Meerdere percentages groepen vergelijken

Een dichotome variabele valt niet te analyseren met ANOVA, dus wel raar dat je begeleider dat voorstelt.

Je kan voor het verschil tussen dag/avond wel een simpele Chi kwadraat toets doen. Maar voor verschillen tussen de 3 mailings waar je dus herhaalde metingen hebt, kan je met een Chi kwadraat toets geen rekening houden met het feit dat het geen onafhankelijke waarnemingen zijn. Daar heb je een mixed (logistic) model voor nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Meerdere percentages groepen vergelijken

Beste Saffron,

Excuses, ik zie dat ik je helemaal niet heb bedankt voor je hulp. Je had inderdaad gelijk met de ANOVA ;) .

Ben nu aan het uitvogelen hoe de mixed logistic model werkt (hebben wij niet gehad bij statistiek).

Nogmaals heel erg bedankt voor je hulp!

Reageer