Laag zuurstofgehalte

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 28

Laag zuurstofgehalte

Ik heb iets gelezen over een stikstofgenerator. Dat is een apparaat die de zuurstofgehalte in een ruimte verlaagt ter behoeve van het voorkomen van brand.

Ik dacht... Zo'n ding kan heel goed worden gebruikt voor fysieke training! Door in een ruimte met een lagere zuurstofgehalte dan normaal te trainen maak je meer rode bloedcellen aan. Maar stel dat je zoiets in gebruik wilt nemen voor in een fitnessruimte of iets dergelijks, wie van jullie kan mij dan vertellen wat de gevaren of voor- en nadelen op het eerste gezicht van zo'n ding kunnen zijn?

Berichten: 25

Re: Laag zuurstofgehalte

Je creëert eigenlijk een gelijkaardig model als hoogtetraining, wat topsporters vaak doen om inderdaad meer rode bloedcellen aan te maken.

Op wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Altitude_training) staat onder het kopje 'artificial altitude' dat er blijkbaar iemand is in Finland die dit commercieel doet in een huis.

De gevaren zijn denk ik hetzelfde als bij een klassieke hoogtetraining: voornamelijk verhoogde viscositeit van het bloed, waardoor je meer kans krijgt op 'trombo-embolische events' (beroertes, hartinfarct etc.)

Berichten: 12.262

Re: Laag zuurstofgehalte

Als je het goed in elkaar zet denk ik dat er geen verschil is met daadwerkelijk op hoogte gaan trainen/wonen/etc, niet voordelen en ook niet qua gevaren. Een uitzondering is wellicht als je na deze ruimte gaat nadat je hebt gedoken - dan lijkt me het risico op problemen kleiner dan dan je de totale druk verlaagt door omhoog te gaan.

Uiteraard is het risico van een dergelijk systeem dat je per ongeluk teveel stikstof in een ruimte brengt, en daardoor in die ruimte zuurstoftekort oploopt. Mocht je bijv per ongeluk het zuurstofgehalte terugbrengen tot 10%, dan zal het niet erg lang duren voordat je niet meer in staat bent het ding uit te zetten... goeie failsafe lijkt me niet overbodig ;)
Victory through technology

Berichten: 21

Re: Laag zuurstofgehalte

amirates schreef: do 22 nov 2012, 23:11
Ik dacht... Zo'n ding kan heel goed worden gebruikt voor fysieke training! Door in een ruimte met een lagere zuurstofgehalte dan normaal te trainen maak je meer rode bloedcellen aan.
Hoewel er nog meer onderzoek nodig is, lijkt vooral Live High - Train Low of Live High - Train High effectief te zien, en Live Low - Train High niet.

Dus wat jij voorstelt - een fitnessruimte om 'hoog' te trainen - zal niet zo effectief zijn. Bovendien denk ik dat de gemiddelde fitnesser niet zit te wachten op hoofdpijn.

Om 'hoog' te 'leven' moet je thuis in een zuurstofarme ruimte ('hoogtetent') slapen, en dat wordt ook al toegepast door atleten.
Significant heb je zelf in de hand!

Reageer