Springen naar inhoud

ETHOQUAD C/12

• Log in om te kunnen reageren

Verbatim

Verbatim

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2012 - 10:51

Hallo allemaal,

Bij de firma waar ik werk hebben we een 6gr/l oplossing ethoquad c/12 die ingezet wordt als anti-static materiaal voor kunststof.
Nu staat er in de datasheet van het materiaal dat het corrosief is op RVS en andere metalen, maar ook op PVC. Laten dat nu net de materialen zijn die ik graag wil gaan toepassen in een sensor-opstelling.
Echter, deze waarschuwing geldt natuurlijk voor dit goedje in on-opgeloste toestand.

Mijn vraag is: in hoeverre kan het kwaad in de 6gr/l-oplossing die wij gebruiken?

Ik heb de datasheet bijgevoegd voor wie er meer over wil weten.

Alvast bedankt!

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 november 2012 - 12:24

Ethoquad bevat chlorides en daar kan vooral RVS niet tegen.
Er bestaat overigens ook een versie van Ethoquad C12 in de vorm van nitraat i.p.v. chloride: http://sc.akzonobel....SDS/15-0476.pdf
Als dat net zo goed werkt als anti-static dan kun je overwegen om dat te gebruiken voor RVS.

Verder bevat Ethoquad 25 massa% isopropanol en dat kan in PVC "oplossen" waardoor het PVC kan opzwellen.

Wordt die 6 gr/L oplossing gemaakt door het pure ethoquad te verdunnen met water? Dan bevat die verdunde oplossing nog slechts 0,15 % isopropanol dus ik kan me absoluut niet voorstellen dat dat nog schadelijk kan zijn voor PVC. Isopropanol zal veel liever in water oplossen dan in PVC. Je kunt overigens zelf eenvoudig uitproberen of een stukje PVC in die verdunde oplossing na een week of zo op zal zwellen of verweekt.

Disclaimer: ik ken Ethoquad niet uit eigen ervaring dus ik neem geen verantwoordelijkheid voor mijn hier gegeven meningen.

Veranderd door Fred F., 23 november 2012 - 12:27

Hydrogen economy is a Hype.

Verbatim

Verbatim

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2012 - 13:30

Bedankt voor je antwoord.

En hoe zit dat met sensoren met bijvoorbeeld platina of titanium opnemers? Dat zijn natuurlijk ook metalen, maar hoe reageren die op een constante blootstelling aan deze verdunde vloeistof?

Overigens is het pure ethoquad zoals jij het stelt natuurlijk opgelost met de isopropanol, dus niet meer ECHT puur. maar de ethoquad-isopropanol oplossing wordt als 6gr/l gemengd met normaal (redelijk hard, want zuid-limburg) kraanwater.

Dat van PVC ga ik inderdaad eens proberen. Kan ik stellen dat ik dan het verkregen resultaat van een week met 100/0,15=666,7 kan vermenigvuldigen, dus dat die toestand pas over 666,7 weken = ongeveer 13 jaar bereikt wordt? In dat geval kan ik bepalen of ik het risico durf te nemen.

Goed dat je je disclaimer er bij zet! niet dat ik er iets mee van plan was, maar wellicht iemand anders die dit leest wel.

Veranderd door Verbatim, 23 november 2012 - 13:30

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 november 2012 - 14:47

En hoe zit dat met sensoren met bijvoorbeeld platina of titanium opnemers? Dat zijn natuurlijk ook metalen, maar hoe reageren die op een constante blootstelling aan deze verdunde vloeistof?

Platina is een edelmetaal dus dat zal echt niets merken van die verdunde oplossing.
Titanium wordt vaak gebruikt in warmtewisselaars die zeewater (met chlorides) als koelmedium gebruiken, dus jouw verdunde oplossing zal geen indruk maken.

RVS is zeer gevoelig voor chlorides, dat is algemeen bekend. Er bestaan daarom speciale chloride-arme marker pennen om mee op RVS te schrijven.

Voor gewone staalsoorten zijn chlorides alleen corrosief omdat ze de geleidbaarheid van water vergroten.
Overigens: Ethoquad C12 wordt in verdunde vorm ook gebruikt als corrosieremmer (corrosion inhibitor) voor gewoon staal vanwege de organische amines die het bevat.

Andere metalen zoals alumininium, zink, ..... zijn amfoteer en kunnen dus oplossen in basiche vloeistoffen zoals Ethoquad. Koper is wellicht gevoelig voor de aanwezige amines.

Dat van PVC ga ik inderdaad eens proberen. Kan ik stellen dat ik dan het verkregen resultaat van een week met 100/0,15=666,7 kan vermenigvuldigen, dus dat die toestand pas over 666,7 weken = ongeveer 13 jaar bereikt wordt?

Bedoel je met 100/0,15 dat je de test in onverdunde Ethoquad wilt doen?
Nee, je kunt een concentratieverhouding niet simpelweg omzetten in een tijdverhouding. (maar zelfs al was dat wel zo dan zou de verhouding niet 100/0,15 maar 25/0,15 zijn)
Isopropanol zal zich volgens een fysisch evenwicht verdelen over PVC en water, maar pure Ethoquad bevat geen water dus dan is er geen concurrent voor de PVC.

Veranderd door Fred F., 23 november 2012 - 14:50

Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures