Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 567

Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Ik lees bij www.wikipedia.nl , bij "osteoporose" dat in europa deze ziekte dertigmiljard euro per jaar kost aan de ziekteverzekeringen. Als men dan toch niet gezond genoeg wil leven om osteoporose, te vermijden, kan men dan niet gratis voedingssuplementen geven aan bejaarden. Het spaart niet alleen geld maar ook de lijdensweg van deze ziekte .

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Gelukkoos schreef: vr 23 nov 2012, 15:27
Het spaart niet alleen geld maar ook de lijdensweg van deze ziekte .
Waarom zouden voedselsupplementen goedkoper zijn dan de medicatie en zorg die er nu wordt gegeven?

Overigens: het is niet dat als je heel gezond eet je geen kans maakt op osteoporose. Je kan de kans verkleinen maar ouderdom en geslacht zijn nog steeds hele grote factoren die meespelen. (je kan eens op de Engelse wikipedia kijken, daar staat wat meer info over oorzaken van osteoporose).

Berichten: 12.262

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

30 miljard, in nederland?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Er staat in 't wiki artikel dat die 30 miljard voor geheel europa geldt. Alleen nederland zou wel heeeeeeel erg veel zijn ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Verder is het ook zo dat de kinder- en jeugdjaren de belangrijkste periodes zijn om 'sterke botten' te ontwikkelen. Vooral in die fase wordt Calcium opgenomen in de botten, dé manier om op latere leeftijd osteoporose tegen te gaan. Maar, zoals Kingtim ook aangeeft, zijn een hoge leeftijd en een verminderd oestrogeengehalte (zoals bij vrouwen na de menopauze) een risicofactor. Je hebt dus zeker niet alles zelf in de hand.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 12.262

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Dat kan zijn, maar is feitelijk niet zo relevant voor de groep die nu zorgkosten veroorzaakt door botontkalking.

Wat ik me afvraag bij het idee van gratis verstrekken van supplementen:

- gaan mensen die daadwerlijk innemen, en zo ja welk percentage van de mensen?

- hoeveel kost gratis verstrekken vergeleken met de bespaarde zorgkosten voor een land als nederland?

Vooral die besparing is interessant. Er zijn natuurlijk genoeg mensen die voldoende calcium en dergelijke binnenkrijgen uit ofwel dieet, ofwel supplementen die ze nu gebruiken voor eigen rekening (een pot multi-vitaminen + mineralen voor een kwartaal kost nog geen tientje).

Ik betwijfel dat ook of er een serieuze groep is die deze supplementen zal gaan gebruiken indien gratis verstrekt, maar dat niet doet als ze zelf de minimale kosten ervan moeten opbrengen.
Victory through technology

Berichten: 567

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

De supplementen (zoals mineralen), van bijvoorbeeld het Kruidvat zijn goedkoop, maar soms in lagere dosis als bij de appotheek.

Deze lagere dosis is volgens mij geen nadeel, eerder een voordeel.

Je kan natuurlijk over lange tijd niet zomaar iets slikken. Je kan het probleem krijgen, dat een middel een ander verdringt in je lichaam.

En als de staat bijvoorbeeld zorgt voor de productie en verdeling van een juiste mix van supplementen, tegen osteoporose, is het natuurlijk nog goedkoper omdat die er dan geen winst op hoeven te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Wat vind jij goedkoop? ik kom uit op 1.30 per persoon per jaar voor geheel europa aan osteoperose. Als je elke oudere voedingssupplementen wil geven komt je volgens mij wel hoger uit.

Maar zelfs al zou het goedkoop zijn: wat schiet je er mee op! Zoals eerder gezegd is osteoperose niet volledig te voorkomen met alleen voedselsupplementen.
Benm schreef: zo 25 nov 2012, 03:05
Dat kan zijn, maar is feitelijk niet zo relevant voor de groep die nu zorgkosten veroorzaakt door botontkalking.
Waarom is het niet relevant dat supplementen waarschijnlijk helemaal niets opleveren? Je kan wel gaan doorspeculeren over uiteindelijke kosten e.d. maar als het niet werkt dan werkt het gewoon niet! (of interpreteer ik jou bericht nu verkeerd?)

Berichten: 12.262

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Hoe heb je dat zo uitgerekend? Ik weet niet welke definitie van europa hier gebruikt is, maar dat komt neer op zo'n 500 miljoen inwoners als je het ruim neemt, en als de kosten 30 miljard zijn kom ik op 60 euro per persoon. Dat klinkt ook wel als een realistisch getal ergens.

Als je het op die schaal inkoopt kun je gemakkelijk iedereen supplementen geven voor een veel kleiner bedrag dan 60 euro per persoon per jaar. Veronderstelt dat je niet de hele bevolking hoeft te voorzien maar slechts de helft of minder is het budget nog een stuk ruimer.

Financieel is er niets mis mee, ALS die supplementen de kosten door botontkaling volledig teniet doen of tenminste grotendeels voorkomen, en ALS het nu zo is dat mensen die supplementen niet nemen, maar dat wel zouden doen als ze gratis waren.

Dat zijn echter wel twee enorme IF's - kun je de waarschijnlijkheid van beide duiden?
Victory through technology

Berichten: 21

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Niet alle behandelingen (waar eindigt 'leefstijl' en waar begint 'medische behandeling' trouwens?) die effectief en 'kosteneffectief' zijn worden vergoed uit collectieve middelen, en met het huidige (en nog meer het vorige) kabinet, bezuinigingen in de zorg en uitkleding van de basisverzekering zal het alleen maar minder worden.

Denk aan hulp bij stoppen met roken, afvallen etc.

Iedereen krijgt trouwens al 'gratis' supplementen tegen osteoporose in de vorm van vitamine D die sinds 1961 wordt toegevoegd aan margarine.
Significant heb je zelf in de hand!

Berichten: 12.262

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Tja, de laatste keer dat ik margarine kost heb ik het nog afgerekend in guldens, dus of dat over de hele linie zo'n effectieve maatregel is?

En kosteneffectief vs medisch effectief is ook nog iets anders. Hulp bij stoppen met roken kost de staat geld, en als het werkt kost het nog meer geld omdat die stoppers vervolgens langer leven en gemiddeld meer AOW en dergelijke verkrijgen.

Maar een voorbeeld dat er wellicht iets dichter tegenaan zit is het rijksvaccinatieprogramma. Die vaccins worden kosteloos gegeven, terwijl ik vermoed dat vrijwel iedere ouder ze ook zou afnemen tegen kostprijs. Als je ze niet gratis zou verstrekken krijg je wel een klein groepje dat mogelijk ziek wordt, maar of de kosten daarvan hoger zijn dan die van dat hele vaccinatieprogramma valt te bezien.

Hier heb je echter de bijkomende factor dat een heel hoge vaccinatiegraad uitbraken voorkomt. Dat kan ervoor zorgen dat de kosten bijv gigantisch oplopen als je 90% ipv 99% bereikt door mensen het zelf te laten betalen.
Victory through technology

Berichten: 289

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Benm schreef: ma 03 dec 2012, 14:48
Maar een voorbeeld dat er wellicht iets dichter tegenaan zit is het rijksvaccinatieprogramma. Die vaccins worden kosteloos gegeven, terwijl ik vermoed dat vrijwel iedere ouder ze ook zou afnemen tegen kostprijs. Als je ze niet gratis zou verstrekken krijg je wel een klein groepje dat mogelijk ziek wordt, maar of de kosten daarvan hoger zijn dan die van dat hele vaccinatieprogramma valt te bezien.


Een belangrijk aspect van vaccinaties is de groepsimmuniteit die eruit volgt. Als rond de 90% van de bevolking gevaccineerd is, krijgt een ziekte geen kans zich te verspreiden. Wordt de vaccinatiegraad lager, dan kan een ziekte zich gaan verspreiden en lopen behalve de kinderen/personen die bewust niet gevaccineerd zijn ook kinderen die te jong zijn of die om een medische reden niet gevaccineerd zijn gevaar. De maatschappelijke kosten van een verlaagde vaccinatiegraad kunnen dus zeer hoog zijn.

Berichten: 21

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Overigens zijn onlangs de voedingsnorm van de Gezondheidsraad en de CBO-richtlijn osteoporose en fractuurpreventie herzien, en wordt nu vaker en in hogere dosering vitamine D-suppletie aanbevolen.
Significant heb je zelf in de hand!

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

kingtim schreef: vr 23 nov 2012, 16:00
Waarom zouden voedselsupplementen goedkoper zijn dan de medicatie en zorg die er nu wordt gegeven?

Overigens: het is niet dat als je heel gezond eet je geen kans maakt op osteoporose. Je kan de kans verkleinen maar ouderdom en geslacht zijn nog steeds hele grote factoren die meespelen. (je kan eens op de Engelse wikipedia kijken, daar staat wat meer info over oorzaken van osteoporose).
Gezond eten is inderdaad slechts een van de factoren ter voorkoming van osteoporose. Adequate vitamine-d-status / calciumhuishouding, maar ook het dagelijks gebruik ervan onder het mom "use it or lose it" is hier van belang. Verder kan een hoge eiwitinname in combinatie met lage consumptie van groente en fruit osteoporose (theoretisch) in de hand werken door het verzurende effect op de urine, waardoor calcium wordt uitgescheiden ter compensatie (als base)

Ouderdom is een factor net als geslacht, maar het is blijkbaar meer iets van de laatste tijd. Hoewel bij eerdere samenlevingen lagere botmassa op hogere leeftijd ook voorkwam, was er geen significant verschil tussen de seksen. Tegenwoordig zegt de prevalentie van zowel post-menopauzale osteoporose als seniele osteoporose misschien heel wat meer over de westerse leefstijl dan dat wij in eerste instantie denken. In het verleden was weinig tot geen sprake van het zeer typerende botverlies en verhoogde botfragiliteit zoals wij die nu kennen als type 1 en type 2 osteoporose.

- Bone quantity and quality in past populations - Agarwal SC, Grynpas MD

- Medieval trabecular bone architecture: The influence of

age, sex, and lifestyle - Agarwal SC, Dumitriu M, Tomlinson GA, Grynpas MD

Berichten: 567

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Nog een late conclusie van dit topic:
Calciumsupplementen zijn niet zo nuttig, maar wel vitamine D als het gaat om Osteoporose-bestrijding.
Onze voeding bevat namelijk genoeg calcium.
Als je dan verder kijkt: haal bejaarden wat meer naar buiten in de zon, waar ze gratis vitamine D opdoen via het zonlicht.
Of andersom : Bejaarden die teveel binnen zitten hebben minder voordeel van vitamine D via de zon;
en dat dit misschien osteoporose in de hand werkt ? 

Reageer