[natuurkunde] elastische, kinetische en potentiele energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 143

elastische, kinetische en potentiele energie

Stel:

Een blok rubber hangt vertikaal aan een veer. Op korte afstand van onder het blok wordt een kogel afgevuurd in het blok.

Vraag:

Bereken de maximale uitwijking van de veer.

Wel: kogel met snelheid in blok → niet elastische botsing → dus initiële snelheid van blok met kogel berekenbaar → dus initiële kinetische energie van blok met kogel berekenbaar

Maar dan...

wordt die kinetische energie nu omgezet in

ENKEL elastische energie in de veer

of

EN elastische energie in de veer EN potentiele energie door hoogtewinst?

Zelf denk ik dat het EE + PE zal zijn.

Maar ik zag zopas een oplossing van een dergelijk vraagstuk waar geen rekening werd gehouden met de PE door hoogtewinst... en dus begin ik weer te twijfelen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: elastische, kinetische en potentiele energie

Janosik schreef: vr 23 nov 2012, 20:17
Zelf denk ik dat het EE + PE zal zijn.
Correct, ttz:
Maar ik zag zopas een oplossing van een dergelijk vraagstuk waar geen rekening werd gehouden met de PE door hoogtewinst... en dus begin ik weer te twijfelen...
Het hangt ervan af of je op aarde zit, of in het ISS of zo :) Elastische energie is trouwens ook potentiële energie.

(Als je zwaartekracht meeneemt moet je er ook aan denken dat de veer initieel al is uitgerekt.)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: elastische, kinetische en potentiele energie

Waarschijklijk bedoel je een volkomen onveerkrachtige botsing

Daarvoor geldt dat de botsingscoefficient
\(\lambda\)
is nul

Nu moeten we de massa van dat rubber weten ,en ook de massa van die kogel en de snelheid van die kogel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: elastische, kinetische en potentiele energie

De letterlijke opgavetekst lijkt me zeer zinvol om tot een correct antwoord te komen. We hebben al eerder pagina's discussie besteed aan een probleem dat net iets anders bleek te liggen dan de initieel gestelde vraag.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer