Springen naar inhoud

Kan de richting van de verwachting worden vastgesteld?

• Log in om te kunnen reageren

Nouk

Nouk

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2012 - 12:06

Ik heb een vraag over de gegevensanalyse voor mijn onderzoek. Ik heb vragen gesteld als: "ik verwacht dat ..." op een vijf punt schaal (helemaal mee oneens (0) - helemaal mee eens (4)).

Ik heb getoetst of de verwachtingen significant verschillen van 2 (neutraal) met een one samples t-test. Kan ik naar aanleiding van het gemiddelde en de significantie zeggen dat de proefpersonen iets wel of juist niet verwachten?

(Bijvoorbeeld bij een gemiddelde van 1,76 dat significant verschilt van 2 dat de proefpersonen dit niet verwachten? En bij een gemiddelde van 3,5 dat significant verschilt van 2 dat de proefpersonen dit wel verwachten?)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ericw

Ericw

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2012 - 14:21

Nee, dat is niet wat die test doet.

Je weet al precies (meetfouten daargelaten) wat je proefpersonen vinden; dat heb je ze immers gevraagd. Wat de t-test doet is kijken of wat je gemeten hebt bij de proefpersonen verschilt van wat je verwachtte in de populatie.

Dat 1.76 significant verschilt van 2 betekent dat als het gemiddelde in de populatie 2 is de kans dat jouw proefpersonen gemiddeld 1.76 scoren kleiner is dan 5% - dus zal het gemiddelde in de populatie wel geen 2 zijn, maar dichter bij die 1.76 liggen.

De interpretatie van het verschil is volledig aan jou. Als je voldoende proefpersonen hebt, kan zelfs 1.99 nog "significant verschillen" van 2; maar om dan te zeggen dat de populatie niet neutraal is lijkt me een beetje ver gaan.

Nouk

Nouk

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2012 - 14:33

Oké, een t-toets is dan dus niet de manier om vast te stellen dat de proefpersonen een "duidelijke (ik dacht dus afwijkend van 2) verwachting" hebben. Ik heb ook geen idee wat de verwachting in de populatie zou zijn en eigenlijk doet dat er ook niet toe.

Is er een manier om een uitspraak over te kunnen doen over of de proefpersonen iets wel of niet verwachten of blijft dit dan bij het beschrijven van de gemiddelden en de richting die die gegevens aanduiden?

(bijvoobeeld een gemiddelde van 1,76 geeft aan dat docenten niet geheel neutraal zijn, maar kan ik nog bepalen of deze waarde op toeval berust?)

Ericw

Ericw

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2012 - 20:36

Je kan vanalles doen met de gegevens die je hebt. De vraag is wat je wilt bereiken. Als het goed is heb je daar voordat je aan je onderzoek begon over nagedacht. Als je alleen iets wilt zeggen over je proefpersonen, dan heb je aan wat beschrijvende dingen genoeg.

Je vraag "of deze waarde op toeval berust" is feitelijk de vraag die door de t-test beantwoord wordt. Je moet dan wel een nulhypothese hebben. In de test die jij gedaan hebt, heb je (of je het weet of niet) de nulhypothese gebruikt dat de populatie (en dus ook de proefpersonen) helemaal neutraal is t.o.v. de vraag, want je hebt de waarde 2 gebruikt. Die nulhypothese heb je verworpen, omdat de t-test op een p-waarde van minder dan .05 uitkwam.

Je weet nu dat de 1.76 echt verschilt van de 2, in de zin van dat het niet stiekem toch 2 is en er toevallig 1.76 uit je meting kwam. Wat je nog niet weet is wàt die 1.76 dan zegt. Zijn mensen alleen neutraal als ze precies 2.00 scoren? Is 1.99 of 2.01 niet ook neutraal? Zo ja, wat dan met 1.98 of 2.02? Zo ja, 1.97 of 2.03? Etc, etc. Waar heb je de grens liggen? Als jij 5 opties (zeer mee oneens, mee oneens, neutraal, mee eens, zeer mee eens) hebt, waar liggen dan de grenzen van die opties?

Jij lijkt het zo te zien:
0.00-0.99 Zeer mee oneens
1.00-1.99 Mee oneens
2.00 Neutraal
2.01-3.00 Mee eens
3.01-4.00 Zeer mee eens

Maar dat is niet helemaal eerlijk, toch?

Wat denk je van deze verdeling:
minder dan 0.50 Zeer mee oneens
0.50-1.49 Mee oneens
1.50-2.50 Neutraal
2.51-3.50 Mee eens
meer dan 3.50 Zeer mee eens

Of deze:
0.00-0.79 Zeer mee oneens
0.80-1.59 Mee oneens
1.60-2.40 Neutraal
2.41-3.20 Mee eens
3.21-4.00 Zeer mee eens

[Tip voor de toekomst: gebruik een schaal met 4 of 6 punten, dan heb je dat gedoe met 'neutraal' niet. Wat betekent "neutraal" eigenlijk als het gaat om verwachtingen; is het iets anders dan 'geen mening'? Hoe dan?]

Veranderd door Ericw, 24 november 2012 - 20:41

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures