Springen naar inhoud

Lidwoorden in het engels

• Log in om te kunnen reageren

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2012 - 16:44

Wanneer gebruik je nu het lidwoord 'the' in het engels?

Als ik wil zeggen dat mijn moeder in het ziekenhuis ligt bijvoorbeeld , is het dan:
My mother is in hospital, of
My mother is in the hospital?

In mijn boek staat dat je het gebruikt bij gebouwen (functie) wat bedoelen ze daarmee

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2012 - 16:52

Edit: er staat je het bij gebouwen(functie) niet gebruikt

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8795 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 november 2012 - 18:20

Dat is weer een lastige. Ik zou zeggen dat men 'in hospital' gebruikt als iemand daar als patient ligt. Als je bijvoorbeeld je telefoon vergeten bent na een bezoek zou ik eerder zeggen dat het ding 'in the hospital' of 'at the hospital' ligt.
Victory through technology

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2012 - 18:30

in hospital lijkt mij ook eerder de betekenis te hebben van opgenomen zijn, terwijl in the hospital eerder een plaatsbepaling is. Ze wacht op je 'in the hospital'. "after being in hospital for 5 weeks, my mother is now waiting for me in the hospital to pick her up and drive her home"
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2012 - 19:23

Dus als je wil zeggen: we zijn naar het ziekenhuis gegaan om mijn broer te bezoeken, wordt het: we went to the hospital te visit my brother. In dit geval is het dus wel met the
Omdat je naar het ziekenhuis gaat om iemand te bezoekrn?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2012 - 20:37

Het gaat er meer om of je een specifiek ziekenhuis bedoelt of eerder een algemene toestand
"to be in hospital" is eerder een algemene toestand, zoals ook "to learn at school" of "to go to market".

You are at university? Yes, I'm reading poetry at the University of West-Whollop.
Is he in hospital? Yes, he's in the hospital at Hampton Road.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8795 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2012 - 02:13

Als je er een plaatsbepaling bij gebruikt is toevoegen van 'the' inderdaad sowieso gebruikelijk.

Maar je hebt ook situaties waarbij je geen plaatsbepaling of specificatie gebruikt, bijvoorbeeld omdat de ander weet in welk ziekenhuis je werkt. In zo'n situatie is het nog steeds normaal om te zeggen "i left my wallet in the hospital". Overgens geldt dat ook voor aanwezigheid. Een medewerker zal zeggen "i work at the hospital" en een patient zal zeggen "i'm in hospital".

Overigens heeft het ook nog iets met tijdelijkheid te maken - iemand die even een hechting laat zetten zal eerder zeggen "i'm getting stitches in the hospital, and be on time for the meeting". Iemand die er opgenomen is zal eerder zeggen "i'm in hospital waiting for surgery, and hope to be back at work in a week".

Tamelijk subtiel verschil denk ik, maar bij twijfel zou ik 'in the hospital' gebruiken - dat is niet incorrect als je er opgenomen bent, al zal de andere partij wellicht vermoeden dat het niet zo erg is.
Victory through technology

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 november 2012 - 11:38

Nog even ter volledigheid voor TS: http://nl.wikipedia....Gebruiksfunctie

Heb je daar wat aan?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures