Springen naar inhoud

Hitler modernist?

• Log in om te kunnen reageren

papamama

papamama

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2012 - 18:10

hey, ik heb even een vraag,
was hitler een antimodernist of toch eerder een modernist?

Ik weet dat er niet direct een antwoord op bestaat en heb zelf al deze bedenkingen gemaakt.
Anti-modernisme verwijst terug naar de verlichting, waar men via het reductionistisch denken streefde naar vooruitgang en emancipatie van de voogden.
Hitler was inderdaad reductionistisch ingesteld volgens mij: hij wou de Duitsers als 1 natie verenigen en zag de joden als een bedreiging, dus hij vermoorde ze=reductionistisch denken?
verder wou hij met alles wat hij deed vooruitgang bereiken, maar je kan toch niet spreken van emancipatie aangezien hou een totalitaire staat (oa via planeconomie) wou en dus de bevolking 100% controleerde?
is mijn redenering al juist en wat ontbreekt nog?

Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Exception

Exception

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2013 - 17:12

Een van de trucjes om de eigenschappen van het modernisme te kennen is naar Wikipedia gaan en het modernisme vs. het postmodernisme lezen. Daar staat een vergelijking m.b.t kunst, en het gaat als volgt:

• In het modernisme was nog een groot vertrouwen in de kunsten als verheffend iets - via kunst kan je de wereld verbeteren, dacht men.
In het postmodernisme wordt ook dit gerelativeerd. Kunst leidt niet noodzakelijk tot het Ware, het Goede of het Schone. Een bekend voorbeeld in dit verband zijn de kampbeulen in nazi-Duitsland: wanneer zij thuis kwamen na een gruwelijke werkdag, konden ze toch genieten van klassieke muziek, een van de high art-vormen bij uitstek.

papamama

papamama

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2013 - 17:01

bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures