[overig] Bouwfysica: energieverlies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Bouwfysica: energieverlies

Beste,

Voor school moeten wij een berekening maken betreft het (thermische) energieverlies van constructies zoals; vloer, dak, wand, dak en hr++ glas d.m.v U-waarde.

Nou vind ik nergens in het boek een formule waarvan ik denk dat die mij kan helpen formule. Op internet daarentegen vind ik 1 formule waarvan ik denk die kan mij helpen, dat is de volgende; Qv= (2 * pi * lambda * (Th - Tmin)) / (In * (D/d))

Deze heb ik van de volgende website afgehaald; http://www.bartec.nl/inhoud/productgroe ... loss.shtml

Maar nu kom ik hier niet uit want ik moet factoren invullen die ik niet snap zoals;

- houdtemperatuur

- natuurlijk logaritmen

- leiding diameters etc.

Zou iemand mij kunnen helpen met de juiste formule vinden? En eventuele tips die ik kan gebruiken.

Alvast hartelijk bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bouwfysica: energieverlies

Hieraan heb je al meer denk ik:

www.digischool.nl/nlt/nlt1h008/week3/Nul.doc
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bouwfysica: energieverlies

Deze heb ik van de volgende website afgehaald; http://www.bartec.nl..._heatloss.shtml
De formules daar gelden voor warmteverlies van een geisoleerde leiding, niet voor een huis, dus aan die website heb je helemaal niets.

Er bestaan allerlei praktijkgetallen voor de U-waarde of R-waarde van daken, wanden, dubbel glas et cetera.

R = 1/U oftewel U = 1/R

Het handigste is om met R-waardes te rekenen want die kun je optellen voor verschillende lagen. Daarbij speelt de R-waarde van de luchtlaag langs de wand van een muur, dak of vloer ook een rol.

Gewoonlijk gebruikt men voor de binnenlucht een Ri = 0,23 m2.K/W en voor de buitenlucht een Re = 0,04 m2.K/W. In de doc van digischool wordt daar niet over gerept. Bij geisoleerde wanden speelt het nauwelijks een rol maar bij ongeisoleerde wanden wel. Bij enkel en dubbel glas is dat effect overigens wel meegenomen in de U-waardes die in de tabel staan.

Bijvoorbeeld: voor de totale R-waarde van bijvoorbeeld een ongeisoleerde wand geldt: R = Δx/λ + Ri + Re

en de U-waarde van die wand is dan dus: U = 1/R

Allereerst moet je een lijst maken met de dikte Δx en warmtegeleidingscoefficient λ van elke wand en elke laag (eventuele) isolatie.

Gedetailleerde berekeningsmethodes voor allerlei soorten gebouwen zijn te vinden in ISSO publicaties 51, 53 en 57. Misschien heeft de bibliotheek van jouw school die. De volledige publicaties zijn niet op internet te vinden (want zijn niet gratis) maar wel wat stukken en rekenvoorbeelden.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bouwfysica: energieverlies

Gewoonlijk gebruikt men voor de binnenlucht een Ri = 0,23 m2.K/W
Typo van mij, dat moet zijn: Ri = 0,13 m2.K/W
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Bouwfysica: energieverlies

Ik heb het document eens doorgenomen. Het staat er allemaal een beetje in uitgelegd alleen vind ik nog steeds de formule niet. Het kan aan mij liggen dat ik er overheen kijk?

Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit vak zeer moeilijk vind.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bouwfysica: energieverlies

Je zoekt de formule van warmtestroom.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Bouwfysica: energieverlies

Heb de formule gevonden alleen in de opdracht van school staat dat we voor glas verschillende U-waarde moeten toepassen voor glas. Maar in de formule zie ik niks betreft U-waarde staan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bouwfysica: energieverlies

Knullig inderdaad dat de formule voor warmtestroom Φ als functie van U niet gegeven is.

Φ = U.A.ΔT

waarin ΔT het temperatuursverschil tussen binnen en buiten is (temperatuursverschil over wand of glasruit)
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bouwfysica: energieverlies

Fred F. schreef: zo 25 nov 2012, 22:56
Knullig inderdaad dat de formule voor warmtestroom Φ als functie van U niet gegeven is.
Och, wel die voor k, en bij de verklaring voor U staat in de symbolenlijst vermeld
( zelfde als k, maar dan als totaal voor een gehele constructie)


voor beginners in de materie inderdaad niet handig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bouwfysica: energieverlies

Sorry hoor, maar ik blijf dat digischool document knullig vinden.

Zij reppen nergens over de Rsi (Ri) en Rse (Re) en door die Rsi en Rseontstaat vaak de situatie dat k en U niet hetzelfde zijn.

Zij definieren k als λ/Δx maar bijvoorbeeld bij enkel glas stellen ze in de tabel dat U = k = 5,7 W/m2.K

Die U is correct maar volgt natuurlijk helemaal niet uit k = λ/Δx want dat zou geven dat k = 0,1/0,005 = 200 W/m2.K

De U van enkel glas wordt vrijwel volledig bepaald door de luchtovergangen van binnenlucht naar glas en van glas naar buitenlucht.

Dus Rtotaal = Rc + Rsi + Rse = Δx/λ + Rsi + Rse = 0,005/0,1 + 0,13 + 0,04 = 0,175 m2.K/W

En dan is U = 1/Rtotaal = 1/0,175 = 5,7 W/m2.K zoals in de tabel.

Zoals te zien heeft de Rc van glas geen enkele invloed op Rtotaal of U, idem voor dubbel glas of drievoudig glas.

Voor dubbel glas, een dak of een muur geldt een analoge berekening.

Bij vraag 6 zullen k en U in werkelijkheid dus verschillen, en het draait in de praktijk toch echt om U.

Bij geïsoleerde wanden is Rtotaal groot t.o.v. Rsi en Rse dus dan valt het verschil niet op.

De schrijver van dat digischool document heeft het niet helemaal begrepen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Bouwfysica: energieverlies

Dus de berekening van warmtestroom kan ik niet toepassen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bouwfysica: energieverlies

Jawel hoor. met een tabel voor U-waarden gewoon
Fred F. schreef: zo 25 nov 2012, 22:56
Φ = U.A.ΔT
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bouwfysica: energieverlies

Je kunt de warmtestroom gewoon berekenen met Φ = U.A.ΔT maar als U niet in een tabel beschikbaar is maar berekend moet worden men bij berekening van U ook rekening houden met Rsi en Rse en niet alleen met λ/Δx
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer