[natuurkunde] Smeltwarmte ijs bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 36

Smeltwarmte ijs bepalen

Gegeven is dat ijs bij 0° in een calorimeter (gevuld met water) wordt gedaan (deze heeft een temperatuur T1).

Nu moet ik Lijs bepalen:

Q = Qijs + Qwater + Qcalorimeter = 0

mijs * cwater * (Te-0°) + mijs * Lijs (Te-0°) + (mwater*cwater + Ccalorimeter*mcalorimeter)(Te-T1) = 0

En dan oplossen naar Lijs?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Smeltwarmte ijs bepalen

Je mcalorimeter zit al in Ccalorimeter (grote C, dus voorwerpswarmtecapaciteit) verrekend en hoort hier dus niet thuis.

Verder inderdaad oplossen naar Lijs, wel even aangenomen dat alle ijs smelt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 36

Re: Smeltwarmte ijs bepalen

Het vreemde is dat Lijs = (2*(Te-T1)(C+cwater+mwater))/mijs zou moeten zijn.

Enfin, volgens wat ik hier als uitkomst zie. Klopt dit wel? Zo ja, waar zit ik fout?

Wat ik me ook nog afvroeg:

mijs * cwater * (Te-0°) + mijs * Lijs (Te-0°) + (mwater*cwater + Ccalorimeter*mcalorimeter)(Te-T1) = 0

Is het juist dat ik cwater neem? Of moet ik blijven werken met cijs?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Smeltwarmte ijs bepalen

Dat is correct. Het ijs warmt niet op namelijk, dat is op 0°C en wordt nooit warmer, want dan wordt het water, en gelden dus ook de eigenschappen van water.

Misschien is het helderder om te noteren mijswater of msmeltwater.
Het vreemde is dat Lijs = (2*(Te-T1)(C+cwater+mwater))/mijs zou moeten zijn.
Nu geen tijd om dat na te rekenen, maar ik mis volgens mij al een factor (Te-0°)

Hoe dan ook, ik vind het omzetten van dit soort formules een zinloze aangelegenheid. Leuk als je 30 keer Lijsmoet berekenen aan de hand van 30 datasets, maar verder?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 36

Re: Smeltwarmte ijs bepalen

Ik zit nu nog over iets te twijfelen:

is het niet dit:

mijs * cwater * (Te-0°) + mijs * Lijs (Te-0°) + (mwater*cwater + Ccalorimeter)(Te-T1) = 0

En het juiste antwoord zou moeten zijn:

Lijs = (2*(Te-T1)(C+cwater*mwater))/mijs

oftwel: mijs*Lijs = 2(Te-T1)(C+cw*mw)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Smeltwarmte ijs bepalen

Samuel93 schreef: di 27 nov 2012, 11:13
Ik zit nu nog over iets te twijfelen:

is het niet dit:

mijs * cwater * (Te-0°) + mijs * Lijs (Te-0°) + (mwater*cwater + Ccalorimeter)(Te-T1) = 0

En het juiste antwoord zou moeten zijn:

Lijs = (2*(Te-T1)(C+cwater*mwater))/mijs

oftwel: mijs*Lijs = 2(Te-T1)(C+cw*mw)
Dat rode had ik inderdaad even over het hoofd gezien, maar de factor (Te-0°) bij mijswater·cijswater·(Te-0°) mag niet zomaar in het niets verdwijnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer