[natuurkunde] straling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 308

Re: straling

aadkr schreef: di 27 nov 2012, 22:33
[attachment=11927:scan0007.jpg]

Die grieksw y op zijn kop wordt de vervalconstante of ook wel de desintegratieconstante van de betreffende radio nuklide genoemd en is simpel uit te rekenen met de afgeleide formule die het verband weergeeft tussen de halfwaardetijd en deze vervalconstante


Ik heb de formule een paar keer bekeken, maar heb moeite die te begrijpen !!! :?:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: straling

\(\lambda=\frac{\ln(2)}{T_{1/2}} \)
Stel
\(T_{1/2}=60 minuten =3600seconden\)
Dan is
\(\lambda=\frac{\ln(2)}{3600}=0,000192541 \frac{1}{s} \)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: straling

shikoi schreef: di 27 nov 2012, 23:47
Ik heb de formule een paar keer bekeken, maar heb moeite die te begrijpen !!! :?:
Is het wel nodig dat je die (wiskundig) begrijpt?

Alle formules die langsgekomen zijn zijn bedoeld om aan de hand van de stofeigenschap vervalconstante (λ) dan wel aan de hand van de halveringstijd (t½ ) te berekenen wat op enig tijdstip de activiteit van een zeker radio-actief monster zal zijn.

makkelijkst is een simpel tabelletje te maken, in dit voorbeeld startend met 512 nucliden die een halveringstijd van 1 dag hebben

na 1 dag zijn er nog 256 over

na nog een dag nog 128

na nog een dag 64

na nog een dag 32

enzovoort.

Op basis van zoiets simpels bouw je een grafiek (zoals ik eerder in dit topic deed)waaruit je het aantal nucliden op alle tussenliggende tijdstippen redelijk netjes kunt aflezen.

Moet je het voor een tussenliggend tijdstip nauwkeuriger weten dan je uit een nette grafiek kunt aflezen, dan val je terug op een van de formules uit je tabellenboek (maar dan wel een correct gedrukt boek natuurlijk ;) ) Kwestie van weten wat de variabelen betekenen en hoe je een en ander correct inklopt in de rekenmachine.

Over meer dan dat lijkt heel jouw topicstart me niet te gaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 308

Re: straling

Jan van de Velde schreef: wo 28 nov 2012, 00:06
Is het wel nodig dat je die (wiskundig) begrijpt?

Alle formules die langsgekomen zijn zijn bedoeld om aan de hand van de stofeigenschap vervalconstante (λ) dan wel aan de hand van de halveringstijd (t½ ) te berekenen wat op enig tijdstip de activiteit van een zeker radio-actief monster zal zijn.

makkelijkst is een simpel tabelletje te maken, in dit voorbeeld startend met 512 nucliden die een halveringstijd van 1 dag hebben

na 1 dag zijn er nog 256 over

na nog een dag nog 128

na nog een dag 64

na nog een dag 32

enzovoort.

Op basis van zoiets simpels bouw je een grafiek (zoals ik eerder in dit topic deed)waaruit je het aantal nucliden op alle tussenliggende tijdstippen redelijk netjes kunt aflezen.

Moet je het voor een tussenliggend tijdstip nauwkeuriger weten dan je uit een nette grafiek kunt aflezen, dan val je terug op een van de formules uit je tabellenboek (maar dan wel een correct gedrukt boek natuurlijk ;) ) Kwestie van weten wat de variabelen betekenen en hoe je een en ander correct inklopt in de rekenmachine.

Over meer dan dat lijkt heel jouw topicstart me niet te gaan?
Ik heb bij de oplossing van het volgende vraagstuk de methode gebruikt met een eenvoudige tabel en grafiek.

En nu ik weet hoe de formule er wel uit moet zien lukt dat prima :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: straling

zal ik je nog de afleiding geven van die eenvoudige formule, of zullen we dit maar laten zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 308

Re: straling

Aad dat is niet nodig.met de hulp,die ik tot nu hen gehad kan ik de opgave maken.

Reageer