Springen naar inhoud

bouwwijze van motoren

• Log in om te kunnen reageren

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2012 - 16:39

hallo,

ik moet een verslag schrijven over de bouwwijze van verschillende ottomotoren.
de vier motoren die ik ga beschrijven zijn:

1: lijnmotor
2: V-motor
3: boxermotor
4: W-motor

het verslag moet gaan over de bouwwijze van deze motoren en dus niet zozeer over de prestaties en de werking.

heeft iemand nog een idee waar ik goede informatie kan vinden over deze onderwerpen?

alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2012 - 19:18

Waar heb je al gezocht, en wat heb je al gevonden?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2012 - 09:32

ik heb zelf al een aantal standaard dingen gevonden zoals dat een lijnmotor voordelig is omdat het een relatief eenvoudige constructie is, heeft maar 1 cilinderkop nodig , 1 nokkenas. het nadeel van de motor is dat hij lang is waardoor er een lange krukas nodig is en daardoor ontstaat instabiliteit.

ik kan op internet verder bijna niks vinden waar een beetje diepgang inzit wat betreft de lijnmotor, ondanks dat het toch de meest toegepaste motor is...
zelfs in de bibiliotheek op school is hier helemaal niks over te vinden

Leviathan

Leviathan

• >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2012 - 17:41

Wat bedoel je precies? welk onderdeel er eerst in elkaar gezet wordt?
Ze hebben in ieder geval wel eens motoren in elkaar gezet bij de serie how-its-made van discovery. Het zal er maar zijn maar dat is in ieder geval een begin.

O en de wankel en radiaal motoren volgt ook het otto principe. Misschien een toevoeging voor je verslag.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 december 2012 - 14:03

ik heb zelf al een aantal standaard dingen gevonden zoals dat een lijnmotor voordelig is omdat het een relatief eenvoudige constructie is, heeft maar 1 cilinderkop nodig , 1 nokkenas. het nadeel van de motor is dat hij lang is waardoor er een lange krukas nodig is en daardoor ontstaat instabiliteit.

Dat klopt helemaal.
Op internet, met name Wikipedia is nog véél meer informatie te vinden. Er zijn letterlijk honderden pagina's over verbrandingsmotoren. Kwestie van niet alleen de pagina bekijken maar ook de pagina's waar naar verwezen wordt en andere pagina's in de categorie. De Engelse Wikipedia over verbrandingsmotoren is zelfs zo uitgebreid dat je een jaar zou kunnen lezen en dan nog niet alles hebt gezien....

Als je de informatie in een wat handzamer formaat wil, dan kun je beter naar de plaatselijke bibliotheek gaan. Of je neemt contact op met een Hogeschool Autotechniek, of met een vakgroep autotechniek op een universiteit. De factulteit Werktuigbouwkunde op de TU Eindhoven heeft zo'n afdeling. Ze geven daar dus ook vakken over verbrandingsmotoren, en zullen dus ook dictaten hebben waar een en ander in staat beschreven.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2012 - 14:23

google eens op A. Graham Bell, die heeft meerdere boeken hierover geschreven, die ongetwijfeld als pdf op't net terug te vinden zijn...

PS een W heeft niet echt een W-vorm, meer info moet je vinden met de zoektermen "bugatti veyron"...

Also tagged with one or more of these keywords: overig

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures