Microcirculatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Microcirculatie

Ik heb het gevoel dat ik van een mug een olifant maak, maar ik vind het volgende toch wat vreemd en wil zeker weten dat ik de boel nog op een rijtje heb:
2012-11-26 20.20.11.jpg
2012-11-26 20.20.11.jpg (61.79 KiB) 479 keer bekeken
(Prometheus)

Kon niet heel duidelijke foto maken, maar er staat een 'w' in de buitenste ring en een 'ri' in de binnenste bij de 'kleine arteriool'.

Waarom geeft dat plaatje aan dat de wanddikte van de microcirculatie het dikst is, t.o.v. de arteriën en venen...terwijl de tekst daaronder aangeeft dat in het gebied van de macrocirculatie de wandlagen van de vaten gereduceerd zijn, en daarom geschikt voor gas- en vloeistofwisseling.

Ze hebben het in de tekst duidelijk over de microcirculatie en niet de wand van de venen of arteriën, waarvan de wanddikte juist dun is.

Daarnaast zou ik het vreemd vinden als de wand van de microcirculatie dik is, omdat er juist stoffen moeten worden uitgewisseld, de capilairen bestaan immers enkel uit een laagje endotheel en de venules + arteriolen bevatten daarnaast nog wat tunica media...maar de grotere venen en arterien hebben nog een hele hoop lagen meer, waardoor ik dus zou verwachten dat die wanden dikker zijn t.o.v. die van de microcirculatie.

Ofwel: in mijn beleving spreken het plaatje en de tekst elkaar nogal tegen...

Heb ik het bij het rechte eind of zie ik iets over het hoofd?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 40

Re: Microcirculatie

Is het niet de dikke spierwand van de arteriolen die zorgen voor een relatief dikke wand, zeker vergeleken met de rest van de circulatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Microcirculatie

Bij arterie staat 1.0 mm wanddikte.

Bij arteriole 20µm.

20µm = 0.02 mm.

De wanddikte van een arteriole is dus een factor 50 dunner dan die van een arterie.

Wat is hier niet duidelijk aan? :-s
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Microcirculatie

Aha, ik dacht dat ze het in verhouding hadden getekend...maar heb niet goed genoeg naar de omliggende cijfertjes gekeken. Ze hebben het bij nader inzien ook wel degelijk naar verhouding gezet, want de binnenradius van de arteriool is gelijk aan de wanddikte, maar bij de arterie is de binnenradius 2x zo groot t.o.v. de wanddikte. Ok, helemaal duidelijk!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 25

Re: Microcirculatie

Gasuitwisseling e.d. gebeurt voornamelijk in de capillairen die hier niet tussen staan (en tussen de arteriolen en venulen zitten). De arteriolen zijn bepalend voor de vasculaire weerstand (PVR) en weefseldoorbloeding en hebben dus inderdaad relatief dikke wanden die goed kunnen contraheren.

Reageer