buspirone

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 76

buspirone

In mijn boeke staat dat buspirone een partiële agonist van de 5- HT1A receptor en dat dat hij presynaptisch zich zal gedragen als een agonist en postsynaptisch als een antagonist. Zijn indicatie is tegen depressie. Maar ik kan niet begrijpen als je presynaptisch gaat activeren krijg je verminderde verstelling serotonine en als postsynatisch gaat blokkeren krijg je toch geen effect van serotonine. Hoe kan dit dan toch antidepressief werking waar we toch een verhoogde concentratie van serotonine willen?

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: buspirone

Wat staat er precies in je boek? Buspar is een agonist van serotoninereceptoren, maar een antagonist van dopaminereceptoren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 76

Re: buspirone

Er staat dus letterlijk: "Sommige verbindingen(vb. buspirone) zijn agonisten van presynaptische sertonine 1A receptoren en antagonisten van postsynaptische serotonine 1A receptoren. In postsynaptische modellen is antagonisme het belangrijkste effect van een partiële agonist."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: buspirone

Ik denk dat er een fout in jouw boek staat. Het gaat hier vermoedelijk om het effect op Dopamine ipv. op Serotonine. In een artikel van 1983 staat ook zoiets beschreven. Het artikel is al 30 jr. oud, maar het beschrijft wel die effecten op Dopamine. Als je in dat artikel eventjes pagina 737 doorneemt (en deels ook het abstract) dan heb je al voldoende, denk ik. Het artikel spreekt niet over serotonine effecten, denk ik (heb het heel snel overgelezen, dus mogelijks heb ik het gemist), maar daar kan je dan wel weer iets over lezen in het abstract van dit onderzoek van 1990.

Hopelijk heb je hier nog iets aan... ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer