Natuurlijke deductie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Natuurlijke deductie

Beste dames en heren,

Voor het vak Logica ben ik een beetje vastgelopen met twee opgaven. Zouden jullie hier misschien jullie licht op willen werpen?

1. Bewijs zonder RAA ⊢AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingpAfbeeldingAfbeeldingp

2. Bewijs ⊢(p∨q)∨(¬p∨¬q)

Tot nu toe gaat het opstellen van bewijsbomen (?) me goed af, maar bij deze opgaven heb ik geen flauw idee hoe ik verder moet.

Tot nu toe ben ik bij 1 tot zover gekomen:



????

-------------



--------------

Afbeeldingp

--------------

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingpAfbeeldingAfbeeldingp

En bij 2:

(p∨q) (¬p∨¬q)

-------------------------

(p∨q)∨(¬p∨¬q)

Alvast hartelijk bedankt voor jullie input!

HG,

Simon de Jong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Natuurlijke deductie

Ik ben bekend met de notatie zoals die hier vermeld staat, maar wat betekenen de symbolen ⊥ en ⊢? Ik zie hier wel dat ⊥ een willekeurige contradictie voorstelt. Bedoel jij dit ook? Wat betekent ⊢ dan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Natuurlijke deductie

physicalattraction schreef: vr 30 nov 2012, 17:18
Wat betekent ⊢ dan?
Met A⊢B wordt bedoeld dat B logisch afleidbaar is uit A.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Re: Natuurlijke deductie

Tis al een oud topic, maar ik ben zomaar nieuwsgierig: wat is RAA?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Natuurlijke deductie

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Natuurlijke deductie

317070 schreef: za 15 dec 2012, 00:39
http://en.wikipedia....tio_ad_absurdum


Hm, in natuurlijke deductie heet zoiets meestal 'negatie introductie'...

Re: Natuurlijke deductie

Freakiej schreef: do 29 nov 2012, 12:34
Beste dames en heren,

Voor het vak Logica ben ik een beetje vastgelopen met twee opgaven. Zouden jullie hier misschien jullie licht op willen werpen?

1. Bewijs zonder RAA ⊢AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingpAfbeeldingAfbeeldingp

2. Bewijs ⊢(p∨q)∨(¬p∨¬q)
Bij Natuurlijke Deductie is het vaak een bruikbare strategie om van achteren naar voren te werken.

1. Hoe zou je op ---p -> -p kunnen uitkomen? Daarvoor moet je mogelijk een -> introduceren. Dat wil zeggen, als je ---p aanneemt, moet je -p kunnen bewijzen. Je mag geen - introduceren, da's RAA, dus zul je iets moeten verzinnen om -- te elimineren. Gaat dat lukken?

2. Hoe zou je op (p+q)+(-p+-q) kunnen uitkomen? Daarvoor moet je + introduceren. Dat wil zeggen dat je ofwel (p+q) ofwel (-p+-q) moet afleiden zonder verdere aannames: da's lastig. Is er een afleidingsregel die een beetje ruikt naar + en -?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Natuurlijke deductie

Wat zijn je definities waar je wel van uit mag gaan? Want volgens mij geldt AfbeeldingAfbeeldingp = p per definitie, maar ik weet niet waar ik van uit mag gaan. Ook de definitie van ∨ is nodig om deze vraag te kunnen oplossen.

Re: Natuurlijke deductie

physicalattraction schreef: ma 17 dec 2012, 13:34
Wat zijn je definities waar je wel van uit mag gaan?


Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurlijke_deductie voor een beknopt overzicht.

Ik kan de Engelstalige wikipedia pagina niet aanbevelen; het betreft een warrige presentatie die mij onbekend is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Natuurlijke deductie

Dan is de eerste heel makkelijk te bewijzen met negatie-eliminatie. Er geldt per definitie voor alle uitspraken q de volgende dedcutie: AfbeeldingAfbeeldingqAfbeeldingq. Zij nu q = Afbeeldingp, dan geldt dus in het bijzonder: AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingpAfbeeldingAfbeeldingp.

Ik lees wel op de Wikipedia pagina die je gaf: Zowel de negatie-eliminatieregel als de reductio ad absurdum-regel worden in de intuïtionistische logica niet geaccepteerd.Vandaar ook mijn vraag of je hier gebruik van mocht maken.

Wat ik me dan afvraag: Indien je geen negatie mag introduceren, wat is dan de betekenis van het symbool Afbeelding? Er moet toch ergens een negatie geïntroduceerd worden?

Re: Natuurlijke deductie

physicalattraction schreef: do 20 dec 2012, 13:22
Dan is de eerste heel makkelijk te bewijzen met negatie-eliminatie. Er geldt per definitie voor alle uitspraken q de volgende dedcutie: AfbeeldingAfbeeldingqAfbeeldingq. Zij nu q = Afbeeldingp, dan geldt dus in het bijzonder: AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingpAfbeeldingAfbeeldingp.
Da's een beetje kort door de bocht: AfbeeldingAfbeeldingqAfbeeldingq is geen deductie, je zult dit echt netjes moeten uitschrijven, met een expliciete implicatie introductie.

Ik lees wel op de Wikipedia pagina die je gaf: Zowel de negatie-eliminatieregel als de reductio ad absurdum-regel worden in de intuïtionistische logica niet geaccepteerd.Vandaar ook mijn vraag of je hier gebruik van mocht maken.
Intuitionistische logica is voer voor filosofen, in het wild is er geen weldenkend mens dat zich hiermee inlaat. Als er niet expliciet wordt gesteld dat een en ander zich in intuitionistische/constructivistische context afspeelt, dan mag je ervanuit gaan dat het om klassieke logica gaat.

Wat ik me dan afvraag: Indien je geen negatie mag introduceren, wat is dan de betekenis van het symbool Afbeelding? Er moet toch ergens een negatie geïntroduceerd worden?
De restrictie op negatie introductie is puur kunstmatig, om de opgave spannend te maken.

Reageer