[Taalkunde, Scheppingsmythe] Nederlands als Egyptische taal!

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

[Taalkunde, Scheppingsmythe] Nederlands als Egyptische taal!

Twee jaar geleden bestudeerde ik de Egyptische cultuur en theologie en ik kwam tot de merkwaardige conclusie dat er minstens 10 woorden in de Nederlandse taal zijn aan te wijzen die een Egyptisch equivalent kennen, een tweelingbroertje hebben dat niet alleen exact het zelfde betekent, maar ook precies het zelfde klinkt. Samen maken die woorden deel uit van een soortement van filosofie (zeer eenvoudig) over het leven. Ik zal deze heel beknopt trachten weer te geven.

We beginnen bij de schepping. De Egyptenaren verklaren (theologie Heliopolis) dat er 'in den beginne' geen ordening bestond. Alles was chaos, er bestond nog geen vorm. Toen ontstond in de chaos de eerste God. Deze god had slechts een eigenschap, nl. dat hij vorm had hierin onderscheidt hij zich van de chaos. Deze vorm wordt het Ene genoemd, en van het Ene kun je alleen maar zeggen dat het één is, dat is zijn enige kwaliteit. Dit Ene, dat u zich voor moet stellen als een punt, breidt zich nu als een onzichtbare damp uit in de ruimte en vormt de Eenheid, die u zich voor moet stellen als een vlak dat vervolgens driedimensionaal wordt. In deze Eenheid ontstaan de tegenstellingen (warm-koud, vochtig-droog, e.d.). Deze tegenstellingen vormen aanvankelijk nog een eenheid en zijn in de Eenheid, maar worden dan gescheiden tot 'hemel' en 'aarde'. Na scheiding herenigen hemel en aarde zich en uit hun huwelijk komen de vier elementen voor: vuur, water, aarde en lucht, die elk hun specifieke eigenschappen hebben: vuur is droog en warm, water koud en vochtig, enz. Uit deze vier elementen zijn alle dingen ontstaan die ontstaan zijn. Alles dat u om zich heen ziet is samengesteld uit deze vier elementen, inclusief uzelf: u bent water, aarde, lucht en vuur of intellect.

Dit is de filosofie, dan nu de link met de Nederlandse taal. Welnu, de Egyptenaren noemden deze oorspronkelijke oer-chaos de Noen. En dit is een (oud) Nederlands woord dat wij ook kennen. Noen is bij ons 12 uur en dit was vroeger de tijd waarop de warme maaltijd werd genuttigd. 12 Uur is echter ook 0 uur, want na 12 uur komt 1 uur. En 0 is eigenlijk precies wat Noen is: het is niets, het is vormloos, het is 0. De eerste die vorm heeft is 1. Deze eerste God die 1 o één of het Ene is wordt door de Egyptenaren Atoem genoemd. Daarvan komt ons woord atoom. Men denkt dat dit woord van de Grieken komt omdat Democritus het gebruikte, maar die had het weer van de Egyptenaren. Atoem ontstaat in Noen, maar komt niet uit haar voort. Noen zelf heeft geen vorm dus kan alleen vormloosheid voortbrengen. Atoem brengt zichzeld uit zichzelf voort, daarom zie men hem soms masturberend afgebeeld. Dit "zichzelf uit zichzelf voortbrengen noemen de Egyptenaren Kheprer, en dit is ons woord 'scheppen'. Een heel bijzonder woor dat je niet tegenkomt in de Italiaans of Anglicaanse taal waar ze het woord 'create' gebruiken, dat wij met creëren vertalen. Echter, creëren is iets anders dan scheppen, creëren is met bestaande spullen iets in elkaar zetten, een iets maken uit iets, terwijl scheppen duidt op het iets maken uit het niets, zoals je een muziekstuk, een abstract schilderij of een gedicht vanuit het niets schept.

U ziet dit zijn drie bijzonder belangrijke en verhelderende woorden. Wat zijn er nu nog meer voor woorden? Er zijn de woorden 'ba' en 'ka'. Ba betekent ziel en ka betekent Heer. De Heer is volgens de Egyptenaren jouw beschermengel, degene tot wie je je kunt wenden als je vragen of problemen hebt en degene die na jouw dood je ziel begeleid naar de onderwereld en als advocaat optreedt in het proces dat daar wordt gevoerd. Na de dood moet elke overledene zich namelijk verantwoorden voor zijn leven. Van 'ba' komt ons woord baby, wordt soms afgebeeld als witte ooievaar, en een 'ka' is een zwarte kraai, maar ook de aanduiding voor de drager van een lijkenkist: de laatste begeleider van de ziel.

Wat hebben we nog meer? Er is de ordening volgens welke de kosmos tot stand gekomen is ofwel de kosmische harmonie. Deze noemen de Egyptenaren de Maät. Zij wordt gesymboliseerd doot een balans met op elke schaal een struisvogelveer, dit symboliseert de perfecte harmonie. Vaan Maät komen onze woorden maat en maan. De maan staat garant voor de regelmaat die is af te meten aan de maat. Die regelmaat vind je ook terug in woorden als malen, mazen en maken. Alle 'ma'-woorden zijn in verband te brengen met de maan, zo oor ma en mama, Maas (= gezuiverd water), enz.

Min is de Egyptische god van de vruchtbaarheid en van de jaarlijkse vernieuwing van het leven. Van hem komt het woord minnen. Thoth is de naam van de god van de maan: het enige hemellichaam dat 'sterft' en wordt 'wedergeboren'. Thoth is tevens de beschermgod vanm schrijvers, dichters en mysten zoals ik.

Papier komt van papyrus, dat is logisch. En zo zijn er nog meer woorden.

U ziet het hele leven wordt beschreven in een paar woorden: Noen de chaos, Atoem het Ene, scheppen het voortbrengen van zichzelf uit zichzelf, ba de ziel, ka de Heer, Maät de ordening, papyrus papier en Thoth de dood, het 'sterven' en de schrijfkunst (die in de Egyptische letterkunde 'sterven' wordt genoemd).

Ben ik overtuigend? Ja. Kan ik dit verklaren? Ja. De geschiedenis van de Lage Lande (Nederland en België gaat veel verder terug dan dat algemeen wordt aangenomen. Lees het 'Thet oera Linda bok' (te vinden op internet) en zie dat onze geschiedenis teruggaat tot de tijd van Alexander de Grote (3de eeuw v.C.). Lees het 4de hoofdstuk van de 'Historiën" waarin Herodotos schrijft over de Gothen en kom tot de conclusie dat de Gothen Scandinaviërs waren die zich reeds in de 8ste eeuw voor Christus iten oosten van de Zwqarte Zee gevestigd hadden. Zoek op het internet naar de brief van Auxentius en lees dat Wulfila in de 2de helft van de 4de eeuw het Nieuwe Testament in de Germaanse taal vertaalde en 7 jaren lang in zuid Duitsland predikte. Onze geschreven geschiedenis gaat meer dan 2000 jaren terug. Wij stonden al heel vroeg in contact met de Scandinaviërs (en Friezen zijn Scandinaviërs), de Gothen, de Griekenaren, de Feniciërs en Joden en de Egyptenaren, vandaar onze taal.

En die taal is uniek in Europa vanwege zijn 'ch'-klank, de klank van Schelde en Scheveningen, een klank die Engelsen of Fransen of zelfs veel Limburgers en Belgen niet uit kunnen spreken. Een klank waar een Egyptenaar geen enkele moeite heeft.

Kortom: wij spreken een Egyptisch, zeer filosofische taal.

Rik Eckhart, historicus-theoloog, Utrecht.

Berichten: 1.404

Re: [Taalkunde, Scheppingsmythe] Nederlands als Egyptische taal!

Hola pola, we worden hier terug naar de negentiende eeuw gekatapulteerd waar de romantiek in de geschiedenis de bovenhand voerde.

Noen : Oorspronkelijk: hora nona = het negende uur. Men begon te tellen vanaf zes uur, dus de noen was omstreeks 3 uur. Niets te maken met chaos of nul, wel met het getal negen.

Atoom : Alle woorden die in onze taal vanuit het Grieks of Latijn zijn binnengeslopen zijn leenwoorden, deze zijn pas rond ten vroegste 400 vC in het germaans (voorloper germaanse talen , Nederlands, Engels, Duits,...)geslopen

Verder gaat u voorbij aan het feit dat het Nederlands in de tijd van de Egypthenaren nog niet bestond. Als het nederlands een soort Egyptisch is dan is het engels en het duits dat ook.

Dat verschillende volkeren gelijkaardige voorstellingen maken over het onstaan van de aarde is niet zo verwonderlijk, men vertrekt immers vanuit eenzelfde ervaringswereld.(namelijk de natuur).

kortom zo staat heel uw tekst vol met halve waarheden en verdraaiingen.

Berichten: 717

Re: [Taalkunde, Scheppingsmythe] Nederlands als Egyptische taal!

Verder gaat u voorbij aan het feit dat het Nederlands in de tijd van de Egypthenaren nog niet bestond. Als het nederlands een soort Egyptisch is dan is het engels en het duits dat ook.
Ik lees 'de scandinavische landen' waaronder Friesland, maar ook Duitsland. Landen met de 'ch'-klank. Engelsen hebben dat niet.

Veel van de geschreven info is nieuw voor me, dus verder geen commentaar...

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: [Taalkunde, Scheppingsmythe] Nederlands als Egyptische taal!

Ben ik overtuigend? Ja. Kan ik dit verklaren? Ja.
Ben ik overtuigd? Nee. Kan ik dit verklaren? Ja.

Wat er misloopt met theologen (of "theologen-historici") is niet dat ze veel fantasie hebben. Daar kan niemand iets op tegen hebben, want de wereld zou maar flauw zijn zonder fantasie. Wel dat ze hun fantasie graag voor wekelijkheid aanzien. En wat gaan ze dan doen? Lukraak stukjes plukken uit heilige boeken, uit de geschiedenis, uit de natuurwetenschappen, uit alle gebieden waar ze een klein beetje in thuis zijn, om hun halfgare wereldbeschouwingen te onderbouwen.

Een geschiedenis van het Nederlands bouw je niet op uit tien woorden. Ongetwijfeld kun je zo ook aantonen dat Nederlands eigelijk Chinees is.

Berichten: 3

Re: [Taalkunde, Scheppingsmythe] Nederlands als Egyptische taal!

Wel eens gehoord van het "cafetaria principe"? Als ik maar lang genoeg zoek kan ik ook twee woorden noemen uit het Swahili die toevallig ook bestaan in het Nederlands. Dit betekent niks, hoogstens dat de klankopeenvolging mensen kennelijk bevalt. Het betekent zeker niet dat de twee talen bijvoorbeeld tot dezelfde taalfamilie behoren.

Reageer