Springen naar inhoud

Alternatieven voor sterk water?

• Log in om te kunnen reageren

Joyce Jorissen

Joyce Jorissen

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2012 - 20:42

Ik moet voor een schoolopdracht een stuk rottend fruit kunnen bewaren.. Zodat het dus niet verder rot. Ik weet dat sterk water hiervoor een oplossing is, maar dat kan je nergens zomaar kopen, en ik heb geen 'connecties' in dat milieu die ervoor zouden kunnen zorgen.. En alcohol is redelijk prijzig.. Iemand ideeën?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 november 2012 - 20:50

Kan je voor dat schoolproject niet bij je school (of chemieleraar) aan alcohol komen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 november 2012 - 23:16

Of koop gewoon een fles goedkope spiritus in de supermarkt.
Dat is 85 % alcohol waaraan wat methanol toegevoegd is om het te denatureren. Dus niet drinken.
Hydrogen economy is a Hype.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 november 2012 - 01:48

Spiritus kan inderdaad, al is het spul uit de supermarkt meestal blauw, wat misschien niet zo handig is als je het later nog wilt bekijken.

Het beste lijkt me om gedenatureerde alcohol (spiritus ketonatus) te gebruiken. Hieraan is een ether toegevoegd waardoor het giftig is om te drinken (en dus vrijgesteld van accijns), maar het is verder wel een heldere vloeistof die eventueel ook gemakkelijk af te dampen is.

Technische ethanol is overigens iets anders: Dat is pakweg 95% ethanol in water, zonder gifstoffen, en daardoor ook accijnsplichtig. Het is echter verboden dit te verkopen omdat de alcohol erin niet van vergisting afkomstig is (maar via additie van water aan etheen). Het is exact hetzelfde product als vergiste alcohol gedestilleerd tot 95%, maar in de warenwet is expliciet bepaald dat de alcohol in drank voor consumptie afkomstig moet zijn uit vergisting.

Overigens is de accijns ook weer niet zo idioot hoog: voor een liter 95% alcohol incl accijns zul je denk ik ca 20 euro betalen.
Victory through technology

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures