Benzine en olie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Benzine en olie

Hallo,

Ik ben een motorsport fanaat die ergens in een ver verleden wat chemie geleerd heeft op school, nu ken ik er bijlange niet genoeg van om voor mijzelf volgend probleem te verklaren.

Ik rij met een tweetakt (race)motor die op mengsmering draait, kort gezegd de nodige olie rechtsreeks gemengd met de benzine en zo de tank in. Nu lees ik in verschillende bronnen dat dit benzine/olie mengsel niet langer dan 24u mag gebruikt worden om motorschade en slechte smering te voorkomen.

Nu vraag ik me af of dit een fabeltje is en wat dan wel de correcte technisch/chemische verklaring voor kan zijn. Lost de benzine deze olie volledig of slechts gedeeltelijk op en hoe? Veranderd de chemische samenstelling/eigenschappen, en verandert deze nog meer na een langere tijd? Ik gebruik 2 soorten olie afhankelijk van het soort motor of prestatie gebied, namenlijk 100% esther synthetische olie of 100% organische esther olie.

Excuses voor de vele vragen maar dit intrigeerd me enorm!

Re: Benzine en olie

Dit is een fabel. Ik heb geen chemische verklaring hiervoor, alleen heb ik wel ervaring met tweetakt schakelbrommers. Zowel hoogtoerige(powerband lekker hoog van 11k-15k) als laagtoerige(7k-11k) machines gebruikt. Ook zowel mengsmering vanuit een appart resevoir als zelf mengen gedaan. Dit kan makkelijk langer mee. Waar je alleen op moet letten met een race-motor is dat je euro-97 gebruikt i.p.v 95. Dit i.v.m hoge toeren, en dus een hogere kans op detonatie, wat kan leiden tot zuigerschade. Dus antwoord op je vraag: Nee, na een dag of zelfs een maand is het niet gevaarlijk voor je machine.

Berichten: 12.262

Re: Benzine en olie

Het lijkt mij ook een fabel inderdaad. Mengsmering in de zin van een mengsel van brandstof kun je gewoon opslaan, bijvoorbeeld tweetaktolie zoals het in brommers, kettingzagen en dergelijke gaat.

Uiteraard moet je wel oppassen als je zelf aan het mengen slaat: fabrikanten van het mengsel zullen dit ongetwijfeld uitvoerig op stabiliteit hebben getest. Als je zelf aan de slag gaat met benzine en motorolie zou het best kunnen dat je een mengsel maakt dat niet langdurig stabiel is waardoor de smeerolie eruit zakt.
Victory through technology

Re: Benzine en olie

Neeuh, mengverhouding maakt opzich niet zo heel veel uit. Je moet er alleen voldoende in doen. Te veel, en je verliest vermogen, te weinig is een vastnaaier. Verder regelen niet olie-fabrikanten de verhouding, maar de motor-fabrikanten. Dit is ook logisch, want elk cilinder verschilt. En het maakt ook niet uit wat voor olie je gebruikt. Je kunt in principe zelfs sla-olie gebruiken. Alleen ruikt dat natuurlijk minder fris :-). Motorolie kun je ook mee mengen, is alleen wel erg duur en dik(dus veel rook, weinig/minder vermogen door niet ideaal mengsel--> geen ideale verbranding).

Berichten: 2

Re: Benzine en olie

Los van het soort olie gebruik en de hoeveelheid en de reden daarvoor (die ik zeer zeker heel goed snap), ben ik meer benieuwd hoe olie en benzine mengen en welk soort mengsel dan ontstaat. Lost de olie op? Verdeelt deze in zeer kleine deeltjes? Wat gebeurt er met de chemische samenstelling bij het mengen en na verloop van tijd?

Kan iemand daar iets over toelichten?

Berichten: 12.262

Re: Benzine en olie

Je hebt verschillende soorten smeerolie, daar begint het mee.

Niet-synthetische smeerolie zal in de regel volledig oplossen in benzine of diesel, en daar een compleet stabiele oplossing mee vormen die je jarenlang kunt bewaren. Synthetische olie zal in de regel ook wel goed gaan, maar 100% zeker is het niet te stellen dat daar geen additieven inzitten die niet oplosbaar zijn in benzine.

Ik zou er zelf niet bang voor zijn om pakweg 1 liter 10W40 op 50 liter euro-95 benzine te mengen als brandstof voor een tweetaktmotor.
Victory through technology

Reageer