Calorieën verbranden: reactie op koude vloeistof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Calorie

Hallo iedereen,

Wij hebben onlangs in algemene scheikunde berekent hoeveel calorieën je verbruikt bij het drinken van een blikje cola light met een temperatuur van 5°C. De energie die je nodig hebt om de cola op te warmen is groter dan die van de cola zelf, met als gevolg dat je netto energie verbruikt.

Ik vroeg me nu af als je een muntje eet, dan heb je ook dat koude gevoel, verbruik je dan ook energie of gaat het hier maar om een gevoel dat wordt opgewekt terwijl bv je keel helemaal niet koud wordt? Stel dat dat gevoel dan wordt opgewekt en je keel dus niet echt koud wordt, reageert je lichaam dan toch met opwarmen en dus verbruiken van energie?

ik ben benieuwd,

Groeten,

Kwinten
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Calorie

het "koude gevoel" is effectief maar een gevoel. De stoffen die muntsmaak geven werken in op bepaalde receptoren in de mond waardoor je die sensatie krijgt.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Calorie

En reageert je lichaam daar dan op door die plaats "op te warmen" omdat ze denkt dat het koud is? (bv meer bloed sturen naar die plaats). Als dit zo is dan zou je toch calorieën verbranden?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Calorie

Opmerking moderator

dit onderwerp past beter in biologie en is daarheen verplaatst
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Calorie

Kort antwoord, nee. de smaak sensatie en de regulatie van je kern temperatuur zijn twee verschillende systemen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Calorie

Typhoner schreef: vr 30 nov 2012, 21:30
het "koude gevoel" is effectief maar een gevoel. De stoffen die muntsmaak geven werken in op bepaalde receptoren in de mond waardoor je die sensatie krijgt.


--> TRPM8: The cold and menthol receptor

Reageer