Elektromagnetisch spectrum / licht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 37

Elektromagnetisch spectrum / licht

Hoi allemaal,

Ik zit met een aantal vragen. Ik zit in V6 en het hoofdstuk gaat over het elektromagnetische spectrum. In de 4e klas hebben we al de basis van licht behandeld, maar door omstandigheden heb ik die periode geen lessen gevolgd, dus die basis ontbreekt. Ik zou degenen die antwoorden dus ook willen vragen om makkelijk te beginnen. Ik wil graag leren, maar als het niveau meteen al te hoog is, dan raak ik het spoor bijster.

- Bij buiging van golven staan er 3 situaties beschreven: geen buiging, onvolledige buiging en volledige buiging. Volledige buiging ontstaat als de breedte van de spleet kleiner is dan de golflengte. Waarom is de golflengte verantwoordelijk voor de buiging ná de spleet?

- Als je bij volledige buiging een scherm plaatst achter de (ene) spleet, dan zie je toch ook wisselend lichte en donkere strepen op het scherm?

- Stel je hebt een laserstraal die op een diafragma met twee spleten valt. Na het diafragma wordt het licht gebroken en er ontstaat interferentie. Op een scherm ontstaan streepjes afwisselend donker en licht. Ik begrijp hierbij niet wat er exact na het diafragma gebeurt. Na beide spleten treedt nu toch volledige buiging op? Dus er vindt interferentie plaats en als twee buiken samen komen is er licht op het scherm zichtbaar? Maar als er dan bijvoorbeeld 200 spleetjes zijn? Hoe zie je dan wat waar samen komt en valt dit dan allemaal nog wel samen in buiken en knopen?

- Nog een vraag over een laser met tralie: zie de bijgevoegde plaatjes. Er komt een lichtbundel aan bij de tralie. Maar beide plaatjes vinden toch altijd tegelijkertijd plaats? Ik heb veel moeite om deze 'vereenvoudigde weergave' in zijn geheel te bevatten en in te zien wat er nou eigenlijk gebeurt. En waarom is er geen situatie tussen de eerste en tweede orde? Hoe zou het plaatje er dan uitzien?

Dit zijn mijn vragen voor nu. Als je ze kunt beantwoorden, zou ik je heel dankbaar zijn!
Bijlagen
lichtbundel 2.png
lichtbundel 2.png (81.87 KiB) 399 keer bekeken
lichtbundel 1.png
lichtbundel 1.png (53.32 KiB) 400 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Elektromagnetisch spectrum / licht

Beter niet alles gelijk:
demo-love schreef: vr 30 nov 2012, 10:12
- Bij buiging van golven staan er 3 situaties beschreven: geen buiging, onvolledige buiging en volledige buiging. Volledige buiging ontstaat als de breedte van de spleet kleiner is dan de golflengte. Waarom is de golflengte verantwoordelijk voor de buiging ná de spleet?
Dit bekijk je te andersom. Het is de spleetbreedte (t.o.v. de golflengte) die bepaalt of dit gebeurt.

Die buiging vindt altijd plaats aan een (scherpe) rand. Bij een spleetbreedte smaller dan de golflengte is er eigenlijk niets anders dan rand.

Of, je zou de spleet zelf ook kunnen zien als de trillingsbron voor alles wat er voorbij de spleet gebeurt. Denk alsof je een plankje op en neer beweegt aan het wateroppervlak van een vijver. Begin met een plank van 2 m, bedenk wat voor een golfpatroon rond je plank je zou zien. Maak dan in gedachten de plank steeds korter.

Altijd handig om zoiets te "zien":

http://www.acoustics.salford.ac.uk/fesc ... fract3.htm
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektromagnetisch spectrum / licht

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum voor optica.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 37

Re: Elektromagnetisch spectrum / licht

Jan van de Velde schreef: vr 30 nov 2012, 19:10
Beter niet alles gelijk:

Dit bekijk je te andersom. Het is de spleetbreedte (t.o.v. de golflengte) die bepaalt of dit gebeurt.

Die buiging vindt altijd plaats aan een (scherpe) rand. Bij een spleetbreedte smaller dan de golflengte is er eigenlijk niets anders dan rand.

Of, je zou de spleet zelf ook kunnen zien als de trillingsbron voor alles wat er voorbij de spleet gebeurt. Denk alsof je een plankje op en neer beweegt aan het wateroppervlak van een vijver. Begin met een plank van 2 m, bedenk wat voor een golfpatroon rond je plank je zou zien. Maak dan in gedachten de plank steeds korter.

Altijd handig om zoiets te "zien":

http://www.acoustics...s/diffract3.htm
Bedankt! Op deze manier is het wat beter te begrijpen, zeker met de link. Maar is het in de praktijk dan wel zo, dat de buiging precies op het moment dat de breedte van de spleet en de golflengte van de golf even groot zijn volledig wordt? Of kan dat dan ook al bij een iets bredere of smallere spleet gebeuren? Want ik zie niet in waarom de buiging dan niet eerder of later volledig zou kunnen worden.

Reageer