Chemische stof met een makkelijk controleerbare aggregatietoestand (vloeistof / vast)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Chemische stof met een makkelijk controleerbare aggregatietoestand (vloeistof / vast)

Hey allen,

Ik heb behoorlijk weinig kennis van scheikunde naast de school kennis van het vmbo.

Vandaar dat ik hier terecht ben gekomen en hoop dat jullie even met mij mee willen denken.

Het doel is om een (rubber) slang te vullen met een chemische stof en deze stof vloeibaar en vaste vorm aan te laten nemen met als resultaat dat de slang hard zal worden en verslappen wanneer dit nodig is.

Waar ik aan denk is een stof of een combinatie van chemische stoffen die vast is op kamertemperatuur en vloeibaar is wanneer het wordt verwarmt.

Dit zou perfect zijn omdat temperatuur een factor is die goed te controleren is. Ik kan bijvoorbeeld een draad door de slang doen en hier stroom op zetten.

Zijn jullie het hiermee eens? Hebben jullie meer informatie over dit onderwerp voor mij? Hebben jullie een beter idee?

Groeten,

Pim

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Chemische stof met een makkelijk controleerbare aggregatietoestand (vloeistof / vast)

Vriend van mij kwam nog met een ander idee.

Je hebt van die "gelpads" waar een metalen schijf in zit. Wanneer je dit schijfje knakt (impuls) kristalliseert de inhoud van de pad. Dit heeft als gevolg dat er warmte vanaf komt, maar ook dat het verhard. Om de slang dan weer te ontspannen (door warmte) kan het bovengenoemde draadje die door de slang heen loopt gebruikt worden.

Weten jullie misschien welke richting ik op moet zoeken? Ik kan namelijk niet vinden waar de vloeistof in zo'n pad uit bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Chemische stof met een makkelijk controleerbare aggregatietoestand (vloeistof / vast)

Sodium Acetate (Hot Ice).

Lijkt erop dat ik een Sodium Acetate Stok ga maken. Alleen nog uitzoeken van wat voor een materiaal de slang moet zijn. De warmte heb ik niet nodig, dus daar zou rubber goed voor zijn. Maar ik weet niet of het proces volledig door gaat wanneer de warmte niet wordt afgevoerd.

Ook ben ik benieuwd naar de (impuls). Zoals boven genoemd is een bekende manier om een metalen schijfje te gebruiken dat geknakt kan worden. Ik ga ervan uit dat dit ook een elektrisch schokje kan zijn.

Al het genoemde ga ik testen, vindt ik leuk. Opmerkingen en aanmerkingen zijn natuurlijk nog steeds welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chemische stof met een makkelijk controleerbare aggregatietoestand (vloeistof / vast)

Ik weet niet wat je hiervan hebt gemaakt, maar volgens mij lopen hier verschillende dingen door elkaar. Als je een stof wilt smelten of stollen dan zijn er allerlei mogelijkheden. Water en ijs is een mooi voorbeeld, dat speelt zich een klein beetje onder kamertemperatuur af. Er zijn ook wel stoffen te vinden die bij hogere temperaturen (maar niet te hoog) smelten, maar dat soort verbindingen zijn vaak giftig of aggressief. Wil je dat echt?

Dat verhaal met natriumacetaat werkt niet met smelten en stollen, maar met oplossen en uitkristalliseren. Het gaat ook om een "oververzadigde oplossing". Dit is lastig zelf te maken, omdat de oplossing zo schoon moet zijn dat hij niet vanzelf uitkristalliseert. In een slang lijkt me dat hopeloos.

Reageer