Springen naar inhoud

Wiskunde vraagstuk lineaire algebra

• Log in om te kunnen reageren

HiggsBosonenveld

HiggsBosonenveld

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2012 - 11:14

(3cos(t), 3sin(t), 7) is een parametervergelijking van een cirkel met straal 3 in het vlak z=7. Maar lukt het eigenlijk ook om een parametervoorstelling te geven van een cirkel in een "schuin" vlak, zoals x+y+z=1? Met andere woorden hoe krijg ik een pv van een cirkel in een schuin vlak? Heeft iemand een voorbeeld?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 november 2012 - 12:33

Kan je de vergelijking niet projecteren? De '7' gaat uiteraard ook geen constante blijven dan.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

HiggsBosonenveld

HiggsBosonenveld

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2012 - 12:52

De "maar" geeft aan dat er idd een andere situatie bij komt kijken, het vlak draait ;)

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9906 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 november 2012 - 12:54

Bedoel je het snijden van een bol met jouw vlak... ?

HiggsBosonenveld

HiggsBosonenveld

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2012 - 14:19

Dat is het idee, maar ik moet dan een pv van deze cirkel krijgen in een schuin vlak, dat is mijn vraag

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9906 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 november 2012 - 15:12

Standaardmethode:
1. projecteer middelp bol op vlak, bepaal lengte afstand a.
2. bepaal straal cirkel via a en r (bol).

*_gast_eezacque_*

• Gast

Geplaatst op 30 november 2012 - 17:23

Alternatief (als je handig bent met matrices): definieer hoe je schuine vlak uit het vlak z=0 wordt verkregen met een matrix M, en vermenigvuldig deze matrix met je parametervergelijking...

HiggsBosonenveld

HiggsBosonenveld

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2012 - 00:44

Hmmm ben niet zo handig met matrices nee, en hoe werkt deze standaardmethode met mijn voorbeeld want heb nog steeds geen idee hoe ik het moet aanpakken, we komen net van samengestelde bewegingen af en moeten ineens dit doen....worden best wel in het diepe gegooid

*_gast_eezacque_*

• Gast

Geplaatst op 02 december 2012 - 01:10

Begin 'ns met een voorbeeld? Laten we zeggen, een cirkel in het vlak x+y+z=1 met straal 3 en middelpunt (0,0,1).
Die cirkel is de doorsnede van een bol met hetzelfde middelpunt en het vlak: kun je daar wat mee?

HiggsBosonenveld

HiggsBosonenveld

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2012 - 10:27

Nu moet ik eerlijk zijn, ik snap wat jullie bedoelen en hoe je het moet doen... Maar heb geen flauw idee hoe ik het moet aanpakken want we zijn net uit de 2d en nu komt ineens 3d om de hoek kijken en ik vraag me af hoe ik dat vlak x+y+z=1 moet voorstellen kan dat ook x+y+z=3 zijn, hoe ziet het dan uit, wat verandert er, oftewel... Mijn kennis van dit onderwerp is miniem. Kan iemand wat licht op de zaak schijnen, heb een hekel aan om bij de hand genomen te worden, maar sta compleet in dubio

*_gast_eezacque_*

• Gast

Geplaatst op 02 december 2012 - 16:15

Als je net met 3d bezig bent, dan vind ik een parametervergelijking van een cirkel in een vlak teveel gevraagd.
Wat is precies de opgave die je moet oplossen?

HiggsBosonenveld

HiggsBosonenveld

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2012 - 19:35

Ik moet een parametervoorstelling van een cirkel dus x=cos(t), y=sin(t), z=6 zo omvormen dat hij niet in het vlak 6 ligt, maar in een schuin vlak. Dus een parametervoorstelling van een cirkel in een schuin vlak x=..., y=...., z=....

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures