Tau beter dan pi?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 159

Tau beter dan pi?

Het is nu al een hele internetrage geworden: Tau.

Tau(τ), dat gelijk staat aan 2π, zou dus beter zijn dan π.

Het maakt namelijk veel formules en leerstof makkelijker!

Ik zou gerust een hele pagina kunnen schrijven waarom, maar om dat te besparen geef ik deze link: http://tauday.com/

Hier kan je meer info vinden en de voordelen van tau.

Voor velen maakt het geen verschil, maar dit concept zou sommige leerstof zoals trigonometrie en radialen veel simpeler maken en maakt wiskunde ook simplistischer op dat vlak. En dat is nu net waar men zou voor moeten streven bij wiskunde: Simplisme.

Ik moet eerlijk toegeven: nadat ik heb gekeken ben ik een voorstander geworden!

Graag jullie mening ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tau beter dan pi?

Ja, en voor ieder argument pro is er evengoed een argument contra dat ze niet vermelden :roll: . Heeft niet veel met wetenschap te maken.

Opmerking moderator

En ik verplaats dit ook maar even naar het café.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Tau beter dan pi?

Het lijkt me dat er hooguit wat formules korter door zouden worden (en andere formules juist weer langer), maar de wiskunde zelf wordt daar echt niet makkelijker door.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tau beter dan pi?

Helemaal mee eens. Bovendien zou het, soms, verwarrend kunnen werken daar tau nog wel vrij vaak wordt gebruikt binnen de fysica met andere betekenissen (klik).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Tau beter dan pi?

\(\int_{-\infty}^{+\infty} e^{-x^2} \, \mathrm{d} x = \sqrt{\frac{\tau}{2}}\)


juk ;)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 159

Re: Tau beter dan pi?

Ik denk dat het sommige concepten makkelijker maakt, zoals radialen.

Inplaats van π/2 voor 1/4 van een cirkel, wat vrij verwarrend en onlogisch kan zijn voor beginnenden, is τ/4 volgens mij beter.

Omtrek/diameter is ook vreemd, aangezien de straal meer standaard is.
\(e^i^\pi = -1\)
Terwijl
\(e^i^\tau = 1\)
enz...

Ik begrijp wel dat het te verwarren is met verschillende betekenissen, dus misschien wel een ander teken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tau beter dan pi?

Nogmaals: er zijn zoveel gevallen die er niet eenvoudiger op worden. Daarnaast maakt het zeker de Wiskunde niet eenvoudiger (zoals ook al gezegd). Hoogstens hier en daar wat notatie (maar op andere plaatsen is die dan weer niet eenvoudiger). Het lijkt me toch vrij duidelijk dat het duo
\(\tau, \frac{\tau}{2}\)
niet mooier/eenvoudiger/beter is dan het duo
\(2\pi, \pi\)
?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Tau beter dan pi?

the4dimensions schreef: za 01 dec 2012, 15:28
Inplaats van π/2 voor 1/4 van een cirkel, wat vrij verwarrend en onlogisch kan zijn voor beginnenden, is τ/4 volgens mij beter.
Als je een wiskundige formule moeilijker vindt omdat er een factor 2 extra in staat dan heb je denk ik sowieso niet echt een wiskudeknobbel en zal je nog veel meer moeite hebben met allerlei veel ingewikkeldere wiskundige concepten. Het vervangen van pi door tau zal je daar echt niet mee gaan helpen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tau beter dan pi?

Dat vind ik wel niet echt een sterk argument tegen. Er zijn zoveel zaken waar je een factor toevoegt om de berekeningen of formules die er uit moeten volgen eleganter te maken. Bijvoorbeeld het minteken bij de Shape operator is een voorbeeld. Enige echte reden is dat het het aantal mintekens in de formules daarna serieus beperkt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Tau beter dan pi?

Ik bedoel alleen te zeggen dat je er hooguit de formules eenvoudiger mee zou kunnen maken, maar niet de wiskunde zelf.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tau beter dan pi?

Okee, dan zijn we het wel eens en begreep ik je verkeerd :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Tau beter dan pi?

Er is ook wel eens iemand geweest die stelde een half π voor, i.p.v. 2π.

Dit zou dan overeenkomen met een kwart cirkel, 90 graden. En zou makkelijker zijn

omdat rechtzijdige driehoeken veel worden gebruikt, zoals bij de goniometrische functies.

Tau en pi hoeven elkaar ook niet uit te sluiten, ze kunnen toch gewoon gebruikt worden waar de ene beter te pas komt.

Reageer