Propositielogica

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

Propositielogica

Hallo allemaal,

Ik ben net begonnen met propositielogica en ben nu bezig met zinnen om te zetten naar propositielogica met atomaire zinnen. Er wordt gevraagd om de vertaalsleutels er ook bij te zetten.

De eerste zin was:

De man loopt op straat en ziet dat er een auto aankomt, dus gaat het snel op de stoep lopen.

Dit was mijn antwoord:
\(A \land B \to C\)
A = De man loopt op straat.

B = De man ziet dat er een auto aan komt.

C = De man gaat snel op de stoep lopen.

Daarna kwam deze zin:

Je bent onheus bejegend door een medewerker van de universiteit of een docent heeft niet tijdig jouw scriptie beoordeeld.

Waarop ik snel dit antwoord invulde:
\(A \lor \neg B\)
A = Je bent onheus bejegend door een medewerker van de universiteit.

B = Een docent heeft tijdig jouw scriptie beoordeeld.

Maar, het is bij logica zo dat
\(\lor\)
ook waar geeft wanneer beide A en B waar zijn. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Dus zou ik hierbij moeten zeggen:
\(A \lor \neg B \land \neg (A \land \neg B)\)
Is dit correct denken of denk ik te ver?

Ook had ik een probleem bij de zin:

Studenten leveren hun werk op papier of digitaal in maar niet zowel op papier als digitaal.

Het kan volgens mij op twee manieren, welke is juist?
\((A \lor B) \land \neg (A \land B) = (A \land \neg B) \lor (\neg A \land B)\)
A = Studenten leveren hun werk op papier in.

B = Studenten leveren hun werk digitaal in.

Uiteindelijk mijn laatste vraag. Hoe doe ik deze zin:

Docenten nemen zelf tijdig het initiatief om tot openbare werving van student-assistenten over te gaan.

Ik vrees dat ik nog veel te vragen heb over deze stof :roll:

Alvast bedankt,

Evan

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Propositielogica

evanvries schreef: za 01 dec 2012, 11:59
De man loopt op straat en ziet dat er een auto aankomt, dus gaat het snel op de stoep lopen.

Dit was mijn antwoord:
\(A \land B \to C\)
A = De man loopt op straat.

B = De man ziet dat er een auto aan komt.

C = De man gaat snel op de stoep lopen.
Dat is volgens mij correct.

Je bent onheus bejegend door een medewerker van de universiteit of een docent heeft niet tijdig jouw scriptie beoordeeld.

Waarop ik snel dit antwoord invulde:
\(A \lor \neg B\)
A = Je bent onheus bejegend door een medewerker van de universiteit.

B = Een docent heeft tijdig jouw scriptie beoordeeld.

Maar, het is bij logica zo dat
\(\lor\)
ook waar geeft wanneer beide A en B waar zijn. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Dus zou ik hierbij moeten zeggen:
\(A \lor \neg B \land \neg (A \land \neg B)\)
Is dit correct denken of denk ik te ver?
Gezien de zin die erna komt, en een "gevoel", is de of in de zin volgens mij niet zo bedoeld. Volgens mij mogen beiden tegelijk waar zijn. De extra restrictie is dus niet nodig denk ik.

Studenten leveren hun werk op papier of digitaal in maar niet zowel op papier als digitaal.

Het kan volgens mij op twee manieren, welke is juist?
\((A \lor B) \land \neg (A \land B) = (A \land \neg B) \lor (\neg A \land B)\)
A = Studenten leveren hun werk op papier in.

B = Studenten leveren hun werk digitaal in.
Ik zou voor de eerste optie gaan. Die zegt het meest letterlijk wat er staat in je zin.

Edit: voor de laatste, probeer de zin eens wat anders te formuleren, maar zodat ze toch exact hetzelfde zegt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 5

Re: Propositielogica

Heel erg bedankt voor uw reactie. Dit geeft me wat meer zekerheid ;)

Over de derde zin zit ik nu weer te peinzen of het wel juist is wat ik stelde.
\((A \land \neg B) \lor (\neg A \land B)\)
Dit door de
\(\lor\)
in het tweede antwoord. Dit kan namelijk ook weer betekenen dat zowel
\((A \land \neg B)\)
als
\((\neg A \land B)\)
waar zouden kunnen zijn. Dit kan natuurlijk niet. Dus het zou een tegenstrijdige
\(\lor\)
zijn.

Ik denk waarschijnlijk weer te moeilijk, maar vandaar dat ik nu ook denk dat de eerste optie de beste is.

Heel erg bedankt Drieske.

Dan blijft er nog maar een vraag over en dat is hoe ik deze zin doe:

Docenten nemen zelf tijdig het initiatief om tot openbare werving van student-assistenten over te gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Propositielogica

Voor die laatste zin moet je eerst eens proberen om de zin wat te herformuleren, volgens mij. Zoals ze daar nu staat, kun je in mijn ogen niet veel nuttigs zeggen ;) .

Verder snap ik niet goed wat je bedoelt ivm die derde zin... Volgens mij is het wel correct, hoor.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 5

Re: Propositielogica

Ok, ga ik dat doen ;)

Ik zie, nu ik het verhaal type, nu zelf ook in dat het gewoon klopt, maar hier het verhaal.

Ik bedoelde dat de
\(\lor\)
in de waarheidstabel aangeeft dat
\(A \lor B\)
waar geeft als; A waar is, B waar is of als ze beide waar zijn.

Als je dan deze stelling neemt:
\((A \land \neg B) \lor (\neg A \land B)\)
Dan zou je dus ook een situatie kunnen aannemen dat zowel
\((A \land \neg B)\)
als
\((\neg A \land B)\)
waar zijn, maar dit kan niet omdat beide elkaar tegenspreken (
\(A \land \neg A\)
).

Dus je hebt een situatie gemaakt waarbij de waarheidstabel van de
\(\lor\)
niet meer opgaat.

Zoals je ziet, ik deed er een beetje moeilijk over en bekeek het verkeerd. :mrgreen:

In ieder geval, bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Propositielogica

De situatie dat beiden waar zijn, kan zich inderdaad niet voordoen :) .

Bij die vierde een kleine hint: probeer een "als... dan..."-constructie te maken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 5

Re: Propositielogica

Ik kom er zelf toch nog niet uit, dus als iemand mij kan helpen, graag! :roll:

Bedankt voor de tip Drieske!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Propositielogica

Als het tijd is voor openbare werving, dan nemen docenten het initiatief.

Als docenten initiatief nemen, dan is het tijd voor openbare werving.

Wat denk je?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 5

Re: Propositielogica

Dat ik daar niet opgekomen ben. Dat is perfect, bedankt! :mrgreen:


\(A \to B\)
A = Het is tijd voor een openbare werving van student-assistenten.

B = Docenten nemen zelf het initiatief.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Propositielogica

Dat is ook wat ik ervan zou maken. En graag gedaan ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Propositielogica

Ik zou zelf gaan voor 'A en B'. Het voorgestelde 'A -> B' laat de mogelijkheid open dat docenten helemaal niet het initiatief nemen, en dat is geen optie. Het probleem zit erin dat je de zin niet letterlijk kunt vertalen naar propositielogica, en noodgedwongen zult moeten schipperen met semantiek: ik vind het een zwakke vraagstelling...

Ook een antwoord als 'P', gedefinieerd als oorspronkelijke zin, valt te verdedigen...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Propositielogica

Als je de mogelijkheden afloopt, klopt het antwoord toch?

Enja, de vraagstelling is zeker niet schitterend. Persoonlijk zou ik zo'n zin er ook nooit in zetten, want je kan inderdaad gewoon antwoorden krijgen als 'P'. Maar je kunt wel proberen om te interpreteren en dan weet je wel wat ze hier wilden ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Propositielogica

Je kunt inderdaad proberen te interpreteren, maar de zin is voor meerdere interpretaties vatbaar. Als Jantje belooft dat hij op tijd naar school gaat, dan zou het me verbazen als zijn moeder accepteert dat hij thuis blijft...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Propositielogica

Wat is je punt hiermee? Okee, de opgave kon beter. Maar er is een volledig correcte zin uitgekomen die hetzelfde zegt én je wel naar propositielogica kunt omzetten (zonder heel de zin als een uitspraak te nemen).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Propositielogica

Mijn punt is dat de zin ambigu is.

Reageer