[wiskunde] stelling in functie gieten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

stelling in functie gieten

Hoi iedereen,

ik moet volgende stelling in een formuletje gieten (het is voor mijn dochter en van mij is het al een tijdje geleden ^^).

Deze is;

"Tom, Paul en Julien zijn samen 32 jaar. Tom is 2 jaar ouder dan Paul en Julien. Hoe oud is ieder van hen? Los dit op volgens het stappenplan".

Het is niet moeilijk om te raden dat Tom 12 jaar gaat zijn en Paul en Julien 10 jaar. Maar ze moeten dit oplossen via een stappenplan waarbij je de stelling in een formule moet gieten en deze dan uitwerken.

Iemand die me op weg kan helpen? Ik maakte een aantal probeersels (zie hieronder) maar ik kan niet tot een oplossing van de vorm x = ... komen.

a+(2*b) = 32

a = b +2

Waarbij a de leeftijd van Tom is, en b Paul en Julien aangezien ze de zeflde leeftijd hebben.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: stelling in functie gieten

dat ga je niet in één formuletje gieten, (want je zoekt drie uitkomsten), maar in een stelsel van vergelijkingen, in dit geval minstens drie vergelijkingen met drie onbekenden. Daarmee ben je goed op weg.

t+p+j=32

p=t-2

j=t-2

Als je nou p en j uit de 2e en 3e formule substitueert in de eerste, hou je een formule over met alleen de onbekende t.

daaruit bepaal je t.

die vul je in in je andere formules om p en j te bepalen

ik heb het sterke vermoeden dat dat "stappenplan" een draai als bovenstaande heeft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: stelling in functie gieten

tom : x+2 paul : x julein : x je krijgt dan volgende vgl : x+2+x+x = 32

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: stelling in functie gieten

Paul en Julien zijn blijkbaar even oud

Stel de leeftijd van Paul op x jaar

Stel de leeftijd van Julien op x jaar

De leeftijd van Tom is dan (x+2) jaar

Dit op geteld geeft

x+x+(x+2)=32

3x+2=32

Reageer