Hydrogel tegen reuma

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Hydrogel tegen reuma

Hydrogel tegen reuma

Afbeelding


Supramoleculair smeersel verlicht pijn van buiten af


Rechtsdraaiende aminozuren en een standaard ontstekingsremmer leveren samen een supramoleculaire hydrogel op die gewrichtspijn verlicht met een minimum aan bijwerkingen. Het recept verscheen zojuist in het Journal of the American Chemical Society.


De onderzoekers van Brandeis University die het smeersel hebben bedacht, denken dat het vooral goed nieuws is voor reumapatiënten die hun pijnstillers nu nog via de mond innemen en daarbij een zware aanslag op hun spijsverteringsorganen en hun nieren doen.


Als ontstekingsremmer gebruiken ze naproxen, een nonsteroïdale verbinding (NSAID) die beter bekend is onder de naam Aleve. Aan dat molecuul zit een carboxylzuurgroep, waar je een aminozuurketen aan kunt koppelen. En als dat een kort ketentje is dat bestaat uit twee keer fenylalanine met nog een of twee andere bouwstenen er achteraan, dan blijkt de combinatie zichzelf te assembleren tot een bruikbare gel. Via die laatste bouwstenen kun je de eigenschappen instellen.


...


Lees hier het volledige artikel.

Bron: C&EN, JACS
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Hydrogel tegen reuma

En geraakt die hydrogel ook diep genoeg om te geraken waar die moet geraken om effectief te kunnen zijn, met name in het gewricht zelf?


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Hydrogel tegen reuma

Interessante vraag, ik heb zonet nog eens het volledige abstract doorgenomen maar kon helaas geen specifiek antwoord op jouw vraag vinden :( .


Door het gebruik van D-aminozuren blijven deze wel langer aanwezig in ons lichaam waardoor een langdurig effect mogelijk verzekerd kan worden.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Hydrogel tegen reuma

Daarnet zelf nog even verder gekeken: In die 1ste link onderaan het 1ste berichtje van TS staat:

... Of je daarbij links- of rechtsdraaiende aminozuren gebruikt maakt voor de gel niet uit. Maar de rechtsdraaiende (officieel: d-aminozuren) hebben het voordeel dat ze lichaamsvreemd zijn en dat het lichaam dus ook niet goed in staat is om ze af te breken. Na het aanbrengen blijft de gel dus veel langer heel, en komt de naproxen maar heel langzaam vrij. ...
Dit geeft mogelijks een deel weer van het antwoord op m'n vraag, maar het lijkt me toch nog onvoldoende als antwoord.


Dido


-edit- Oeps, Mako, een kruisend berichtje. ;)

We komen dus bij hetzelfde uit. Ik vraag me dit trouwens af omdat ik weet dat zalven/ gels/ sprays en dergelijke die bedoeld zijn voor ietwat dieper in het lichaam (zoals de spieren ed.) wel vaker niet eens ter plekke geraken en ondanks de mooie beloftes dus ook niets uithalen.
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer