betekenis van A in profielenboek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

betekenis van A in profielenboek

surface.png
surface.png (87.19 KiB) 610 keer bekeken
Ik was bezig met een column-web in tension aan het berekenen voor een boutverbinding en de reductiefactor voor shear, omega, kwam niet overeen met het antwoordmodel.

Na uitpluizen bleek dat ik een verkeerde waarde had genomen voor de shearsurface. Nochtans had ik de formule uit EC 3-1-1 correct toegepast. Uiteindelijk heb ik gevonden dat ik de verkeerde waarde voor A had gebruikt, namelijk de A uit het profielboek (zie boven). Die A stemt blijkbaar niet overeen met de oppervlakte van de dwarsdoorsnede (heb ik nagerekend, zie afbeelding). Dus nu is mijn vraag: waarvoor staat die A dan wel? Ik heb het nagerekend voor een HEB 160.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 10

Re: betekenis van A in profielenboek

Dat is inclusief de onder plaat van 360x10mm.

Berichten: 232

Re: betekenis van A in profielenboek

De A staat inderdaad voor de oppervlakte van het profiel. Voor een HE160B is dit 5425mm². Daarbij komt zoals Rob zei nog 3600mm² van de onderplaat. dus maakt dit in totaal 9025mm². (of 90,3 x 10² mm²)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: betekenis van A in profielenboek

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 232

Re: betekenis van A in profielenboek

Dit is misschien ook wel eens interessant: een staalprofielen database met zoekfuncties: http://www.bouwenmetstaal.nl/lasso/tool ... belz.lasso

Kun je bijvoorbeeld een profielen zoeken door een minimaal weerstandsmoment of traagheidsmoment op te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: betekenis van A in profielenboek

Die ga ik bij mijn favorieten zetten!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer