Springen naar inhoud

Massa -en volumebepaling Rennietablet

• Log in om te kunnen reageren

hulpzoekende

hulpzoekende

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2012 - 19:36

Hallo iedereen.

We moeten voor onze onderzoekscompetentie van chemie onze eigen proef doen over een gekregen onderwerp. In ons geval is dat "Bepaal hoeveel calciumcarbonaat er in een Rennie tablet zit adv massabepaling en volumebepaling." Nu moeten we weten welke proeven we gaan uitvoeren en welke benodigdheden de school moet voorzien. We hebben wat rondgekeken op het internet maar ik vind precies niets deftig. Het enige wat ik kon vinden is dit: http://www.thuisexpe...ur/maagzuur.htm

Nu is mijn vraag welke proef is dit? Ik denk volumebepaling.
En is er misschien iemand die weet wat we moeten doen bij de andere proef?

Mvg
Robbe

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2012 - 11:00

Opmerking moderator :

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44874 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2012 - 18:44

Ik vind het allemaal wat vaag. Je kunt natuurlijk eens zien hoeveel mL CO2 je zou kunnen produceren met zo'n tablet (opvangen in gasspuit, misschien dat dat wordt bedoeld met volumebepaling), en hoeveel een oplossing van rennie in zuur lichter wordt door het ontsnappen van CO2 (misschien dat dat wordt bedoeld met massabepaling)??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

hulpzoekende

hulpzoekende

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2012 - 23:36

Alvast bedankt voor de hulp. Wat ik in de openingspost heb geschreven is de enige info die we gekregen hebben. De rest moesten we zelf uitzoeken.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44874 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 december 2012 - 00:21

En ook nergens in je tekstboeken nadere beschrijvingen/definities terug te vinden van massabepaling respectievelijk volumebepaling?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 december 2012 - 15:07

Beetje vreemde aanpak - ik zou het zelf oplossen middels titratie.

Waarschijnlijk is het dat het handigste om die tablet te laten reageren met een bekende overmaat zoutzuur, en vervolgens het restant met NaOH te titreren en daarmee vast te stellen hoeveel zoutzuur er met de tabletten gereageerd heeft.

Het zou best kunnen dat er onoplosbare stukjes overblijven trouwens: je kunt het gewoon een uurtje laten roeren in het zuur en daarna de titratie doen. Wat niet oplost is waarschijnlijk een vul/hulpstof uit te tabletten, denk aan cellulose, titaniumoxide en dergelijke.
Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44874 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 december 2012 - 17:00

Beetje vreemde aanpak - ik zou het zelf oplossen middels titratie.

Dat lijkt me dan in vergelijkbare termen eerder een hoeveelheids(mol)bepaling.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 december 2012 - 02:36

Maar dat was de vraag toch ook? "Hoeveel calciumcarbonaat zit er in een tablet Rennie".

Als je dat in mol kunt beantwoorden is omrekenen naar grammen triviaal.

Als ik het grafiekje in de link bekijk zie ik dat tabletten, poeder en krijgt uiteindelijk allemaal op een pH rond de 6 uitkomen. De enige conclusie daarvan is dat er blijkbaar meer carbonaat in zat dan er aan HCl weg te reageren was, maar het zegt niets over -hoeveel- meer.

De reactietijden zijn volkomen irrelevant: Er is een duidelijk verschil tussen de hele tablet en de verpoederde tablet te zien, terwijl zeker is dat het om dezelfde hoeveelheid carbonaat gaat... alleen gaat de reactie met het poeder sneller.

Voor zover ik kan zien is terugtitratie hier echt de beste oplossing - nauwkeuriger dan bijvoorbeeld proberen te stellen hoeveel calcium erin dat middels AAS/AES als je daarvoor de aparatuur voorhanden had.
Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44874 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 december 2012 - 08:04

Maar dat was de vraag toch ook? "Hoeveel calciumcarbonaat zit er in een tablet Rennie".

nee, dat was 'm niet:

"Bepaal hoeveel calciumcarbonaat er in een Rennie tablet zit adv massabepaling en volumebepaling."

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures