Springen naar inhoud

Cori-cyclus

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 december 2012 - 14:31

Aan de hand van een stuk tekst over de Cori-cyclus in het boek Medische biochemie, moleculaire benadering van de geneeskunde, heb ik een schemaatje gemaakt van deze cyclus. (Zie hieronder)

Toen ik alles erin had staan begreep ik wel (globaal) wat er precies gebeurde, maar zat ik nog met 1 ding: waarom wordt de pyruvaat aan het begin door NADH omgezet in lactaat, als pyruvaat door de lever direct via neoglucogenese kan worden omgezet in glucose (zie onderaan)?

De enige reden die ik op moment kan verzinnen is dat het pyruvaat niet kan worden opgenomen in de bloedbaan en lactaat wel, dus dat daarom het pyruvaat eerst moet worden omgezet in lactaat en daarna weer terug, om in de lever te kunnen worden omgezet in glucose...kan dit kloppen?

2012-12-03 14.31.37.jpg
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 december 2012 - 14:33

De Cori-cyclus is enkel van toepassing wanneer in de spieren melkzuur wordt geproduceerd. Dit kan enkel aan de hand van LDH (Lactaat dehydrogenase). Het lactaat wordt dan in de lever opnieuw omgezet tot glucose.

In de lever vindt dus de gluconeogenese plaats, maar kan ook lactaat opnieuw omgezet worden naar glucose.
In de spiercel kan namelijk pyruvaat niet omgezet worden tot glucose.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 december 2012 - 14:55

In de spiercel kan namelijk pyruvaat niet omgezet worden tot glucose.

Jep. In de spiercel wordt glucose omgezet in pyruvaat (en daarna lactaat), maar mijn vraag was eigenlijk waarom het pyruvaat dat wordt omgevormd door LDH niet direct door kan naar de lever om daar te worden omgezet tot glucose. Zie rode pijl in afbeelding hieronder.

Ik vermoedde dus dat pyruvaat niet door de vaatwand kan en dus niet via de bloedbaan naar de lever kan als pyruvaat, maar dat lactaat dit wel kan en dat daarom het pyruvaat eerst moet worden omgezet naar lactaat...en daarna weer terug naar pyruvaat om er daadwerkelijk glucose van te maken. Maar ik weet dus niet of dat zo is, of wat de reden dan wel is dat het pyruvaat eerst moet worden omgevormd tot lactaat in de spiercel en daarna andersom in de lever...

Schermafdruk-89.jpg
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 december 2012 - 10:06

maar mijn vraag was eigenlijk waarom het pyruvaat dat wordt omgevormd door LDH niet direct door kan naar de lever om daar te worden omgezet tot glucose. Zie rode pijl in afbeelding hieronder.

Gewoon omdat er bij de omzetting van pyruvaat naar lactaat nog een kleine winst aan ATP is. En dat is alles wat de spiercel op dat moment nodig heeft.
Wat pyruvaat en de celwand betreft kan ik je helaas geen sluitend antwoord op geven :? .

Geplaatste afbeelding
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 december 2012 - 10:09

Wat pyruvaat en de celwand betreft kan ik je helaas geen sluitend antwoord op geven :? .

Ok, toch bedankt voor je inspanning en aangeboden hulp! :)

Momentje

Momentje

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2013 - 23:00

Ik heb geleerd dat dit komt omdat de spiercel op dat moment anaëroob werkt. Anaëroob kan het geproduceerde NADH uit de glycolyse niet (snel genoeg) omgezet worden tot ATP in de mitochondria via de oxidatieve fosforylering (hiervoor is O2 nodig). Dit zou betekenen dat er geen NAD+ gevormd wordt, wat de spiercel nodig heeft om via de glycolyse NADH te vormen. Zonder de omzetting naar lactaat (hierbij komt NAD+ vrij) zou NAD+ depleteren en zou de spiercel sterven omdat de glycolyse niet meer door kan gaan.

Vincent91

Vincent91

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2013 - 16:56

Interessant onderwerp, bedankt voor het delen.
Volgens mij zou pyruvaat in theorie net zoals glucose inderdaad door de celwand getransporteerd getransporteerd kunnen worden, maar levert het dan energetisch niks op. Zie de volgende plaatjes uit

Copyright W.H. Freeman and Company, Biochemistry (Berg, Tymoczko, Stryer):
Geplaatste afbeelding

Volledige Cori-cyclus:
http://i.imgur.com/1QKzJI0.jpg?1

Cori

Cori

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2013 - 12:08

Lactaat kan in tegenstelling tot ALLE intermediaren (glucose zelf hoort hier natuurlijk niet bij) van de glycolyse, de cel wel verlaten.

Interessant onderwerp, bedankt voor het delen.
Volgens mij zou pyruvaat in theorie net zoals glucose inderdaad door de celwand getransporteerd kunnen worden, maar levert het dan energetisch niks op.

Pyruvaat kan de cel dus niet verlaten.

Gr. Cori

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures