Ik weet niet wat ik zie in het aquariumwater met microscoop.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Ik weet niet wat ik zie in het aquariumwater met microscoop.

Hallo allen. Mijn zoontje en ik hebben de Novex Junior. Deze vergroot 40, 100 en 400x. We hebben hem nu een paar dagen en we hebben er veel plezier van. Nu hebben we aquariumwater eronder gelegd en bij 100x vergroten zien we hele kleine dingetjes bewegen. Dat kunnen geen babyvisjes zijn. We zien zowel wormvormige en min of meer ronde dingen door het beeld zwemmen. Zitten we nu naar bacteriën te kijken of wat kan het anders zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Ik weet niet wat ik zie in het aquariumwater met microscoop.

Hoi,

Heb je de mogelijkheid een foto te maken van dit beeld. Ik heb vroeger nog een redelijk degelijke foto kunnen maken met mijn gsm door de lens op het occulair te houden (beetje zoekwerk). Zo kunnen we ook beter bepalen wat je precies ziet.

Bacteriën lijkt me wel bijna onmogelijk met een 100x vergroting.
De meeste bacteriën zijn zo'n 1–5 µm (0,001-0,005 mm) lang.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 6

Re: Ik weet niet wat ik zie in het aquariumwater met microscoop.

Ik heb al een poging gedaan om het op foto te krijgen maar dat is eigenlijk niet te doen. Het bewegende spul zit tussen de draadalg. Het beweegt heel snel, Lijkt wormachtig.

Berichten: 6

Re: Ik weet niet wat ik zie in het aquariumwater met microscoop.

Hernieuwde poging. Ik heb een pijltje gezet bij dat bewegende ding..

Afbeelding

Berichten: 150

Re: Ik weet niet wat ik zie in het aquariumwater met microscoop.

Voor zover ik het beoordelen kan, gaat het om een aaltje of nematode.
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Berichten: 6

Re: Ik weet niet wat ik zie in het aquariumwater met microscoop.

En die komen dan blijkbaar met de vissen of nieuwe planten mee in het aquarium vermoed ik.

Berichten: 150

Re: Ik weet niet wat ik zie in het aquariumwater met microscoop.

Ja, met planten of met grond. Vissen of slakken kunnen ook parasitaire nematoden hebben maar die zitten niet in de draadalgen.
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Berichten: 6

Re: Ik weet niet wat ik zie in het aquariumwater met microscoop.

Dan gaan we nog flink door met het bestuderen van het aquarium. Mijn zoontje (6 jaar) vind het extreem spannend..

Re: Ik weet niet wat ik zie in het aquariumwater met microscoop.

Ik verdenk pa ervan dattie het ook erg leuk vindt? :P

Berichten: 150

Re: Ik weet niet wat ik zie in het aquariumwater met microscoop.

Sjoerd, het kan nog net voor Sinterklaas,of anders voor de kerst. Het leukste en nuttigste boekje dat ik ken is 'Das Leben im Wassertropchen' dat onlangs weer herdrukt is. Er staan heel veel plaatjes in!
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Berichten: 6

Re: Ik weet niet wat ik zie in het aquariumwater met microscoop.

Ik kan niet ontkennen dat papa het zelf inderdaad ook leuk vind. Ik zal even kijken of "Das Leben im Wassertropchen" er nog voor de kerst kan komen..

Reageer